Så täcker hemförsäkringen id-kapning

Med Folksams hemförsäkring har du ett omfattande skydd mot id-kapning, som även kallas id-stöld. Här kan du läsa mer om vilken hjälp som ingår i hemförsäkringen och vad du ska göra om du blivit drabbad.

Id-kapning innebär att någon använder dina personliga uppgifter utan ditt samtycke för att begå bedrägeri eller annan brottslig handling. Det kan exempelvis handla om att öppna bankkonton, registrera abonnemang eller ansöka om kreditkort eller lån i ditt namn.

I många fall krävs bara ett personnummer. Därmed kan vem som helst drabbas.

Ofta tar det ett tag innan du märker att din identitet har blivit kapad och efterarbetet med att identifiera och begränsa skadorna är ofta svårt och tidskrävande.

Hjälp vid id-stöld ingår i hemförsäkringen

I Folksams hemförsäkringar ingår ett omfattande skydd om du skulle råka ut för en id-stöld. Dygnet runt har du tillgång till både förebyggande rådgivning och efterföljande hjälp att begränsa de skador som en id-stöld kan innebära.

Vid id-kapning behöver du inte betala någon självrisk.

Om du råkat ut för id-stöld

Om du misstänker att du drabbats av en id-stöld kan du kontakta oss dygnet runt på nummer 0771-190 001. En av våra personliga handläggare hjälper till att kartlägga vad som hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

Det är viktigt att du anmäler id-kapningen till oss så snabbt som möjligt. Ju tidigare du anmäler, desto lättare är det för oss att minimera skadorna du utsatts för.

Här kan du läsa hur processen går till steg för steg.

Så får du hjälp vid en id-kapning

  1. Ring oss på 0771-190 001. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt.
  2. Vi tar emot ditt ärende och utför de första viktiga åtgärderna för att förhindra att bedrägeriet fortsätter.
  3. Du gör en polisanmälan och skickar in all dokumentation om bedrägeriet till oss för utredning.
  4. Du signerar en fullmakt som ger våra utredare rätten att företräda dig gentemot fordringsägare och eventuella borgenärer. Det här momentet är viktigt för att vi ska kunna ge dig juridisk assistans.
  5. Under processens gång håller vi dig uppdaterad om vår utredning och hur vi hanterar de fordringar och betalningskrav du drabbats av.
  6. Om du fått felaktiga betalningsanmärkningar, lån eller pengakrav (det vill säga krav på betalningar för sådant du inte köpt) hanterar vi även dessa.

Identitetstjuvar stal Linas post

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att något var fel. Det visade sig att identitetstjuvar hade stulit post från henne och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna var inte betalda och hade därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Med vår hemförsäkring fick Lina hjälp att upptäcka de inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna.

Annas körkort förfalskades

Anna hade varit på utlandssemester i två veckor. När hon kom hem upptäckte hon flera fakturor i brevlådan avseende mobilabonnemang med tillhörande mobiltelefoner som hon inte hade beställt. Det visade sig att bedragaren hade ett förfalskat körkort med Annas personnummer och på så sätt kunnat upprätta abonnemangen i butik.

Med vår hemförsäkring fick Anna hjälp att lägga en spärr mot kreditupplysning på hennes personnummer. Hon rekommenderades också att själv lägga in en spärr för olovlig adressändring på Skatteverkets hemsida.

Anna gjorde en polisanmälan som gav oss fullmakt att företräda henne. Vi kontaktade samtliga inblandade företag och bestred de felaktiga betalningskraven. Tack vare stämplar i Annas pass gick det att bevisa att hon befunnit sig i utlandet när abonnemangen tecknats och paketen hämtats ut i hennes namn, så att samtliga betalningskrav tillslut kunde avskrivas.

Bedragare lyckades låna 200 000 kronor i Simons namn

Simon blev av med sin plånbok. Han förlustanmälde körkortet och gjorde en polisanmälan direkt men fick sedan en kreditupplysning på posten som han inte kände till.

Han kontaktade oss för att få hjälp med att lägga en bedrägerispärr på hans personnummer. Bedragaren hade med hjälp av Simons stulna id-handling både kunnat öppna ett bankkonto och ansökt om ett lån på nästan 200 000 kronor. Låneansökan var redan beviljad och pengarna utbetalade.

Simon gav oss fullmakt att föra hans talan mot låneföretaget och bestrida betalningskravet. Efter många kontakter med låneföretaget annulleras slutligen betalningskravet utan ekonomisk påföljd för Simons del.

Med Folksams hemförsäkring får du hjälp dygnet runt om du råkar ut för id-stöld. I försäkringen ingår även preventiv rådgivning.

Vi har sammanställt våra tips och råd om vad du kan göra för att minska risken för id-kapning.

Råd och hjälp vid id-stöld

Du kan också få personlig rådgivning av vår telefonassistans. Ring 0771-190 001. Tjänsten levereras av Tenerity på uppdrag av Folksam.

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura sina offer. Här listar vi några vanliga tillvägagångssätt.

Kontakta oss direkt du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri, så hjälper vi dig vidare.

Telefonbedrägeri, även kallat vishing

Telefonbedrägeri innebär att någon ringer och försöker lura dig att logga in på din bank. Gör du det kan bedragaren få tillgång till ditt konto och i värsta fall tömma det på pengar.

Vid vishing brukar bedragaren utge sig för att vara någon som har befogenhet att kontakta dig, till exempel någon från din bank. Personen kanske påstår att du måste logga in på ditt konto för att stoppa ett pågående bedrägeri.

Ibland utförs bedrägeriet genom flera samtal. En första person kanske utger sig för att ringa från polisen, säger att du blivit utsatt för bedrägeri och att din bank strax kommer ringa dig. Därefter ringer nästa bedragare.

Vid vishing kan du få hjälp av hemförsäkringens id-stöldskydd i de fall telefonbedrägeriet lett till att du blivit id-kapad.

Bedrägeri via e-post, även kallat phishing

Phishing sker oftast via e-post men kan även förekomma i chattar. Bedragaren utger sig för att vara exempelvis en anhörig som behöver hjälp, någon som vill kontakta dig med ett erbjudande eller en representant för ett känt företag.

Bedragaren kan be dig klicka på länkar där du behöver identifiera dig, varpå dina personuppgifter stjäls. Ett annat scenario är att ”ransomware” installeras på din dator. Ransomware är en form av svårkrypterad kod som låser din dator. Bedragaren kräver sedan en lösensumma för att låsa upp den.

Vid phishing kan du få hjälp av hemförsäkringens id-stöldskydd i de fall mejlbedrägeriet lett till att du blivit id-kapad.

Bedrägeri via sms, även kallat smishing

Smishing är bedrägeri via sms och utförandet liknar phishing. En bedragare skickar sms och säger sig vara en myndighetsrepresentant, leverantör eller närstående. Sms:et innehåller länkar till sidor där du ombeds uppge personliga uppgifter eller koder. Du kan också uppmanas att ringa ett falskt telefonnummer som debiterar en större summa på ditt abonnemang.

Vid smishing kan du få hjälp av hemförsäkringens id-stöldskydd i de fall sms-bedrägeriet lett till att du blivit id-kapad.

Anmäl smishing-sms till 7726. Till samma nummer kan du vidarebefordra sms som du misstänker vara smishing. Tjänsten är gemensam för alla svenska telefonoperatörer och bedragarens nummer blockeras så fler slipper drabbas.

Här är en sammanfattning av hur hemförsäkringen gäller vid id-stöld. För fullständiga villkor – ladda ned dokumentet hem- och villaförsäkringsvillkor.

Du kan också kontakta vår assistanstelefon på 0771-190 001.

Hem- och villaförsäkringsvillkor (Id-stöld sidan 71)

Försäkringsvillkor vid id-stöld (sammanfattat)

Var gäller skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller på samma ställen som din hemförsäkring, det vill säga både hemma och när du är ute och reser.

Vem omfattas av skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller för alla personer som omfattas av din hemförsäkring. Det kan inkludera dig själv, din partner och dina barn.

När gäller skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller om id-stölden inträffar medan din hemförsäkring är aktiv. Du behöver alltså ha en giltig försäkring vid tidpunkten för stölden.

Vad omfattar skyddet vid id-stöld?

  • Du har tillgång till telefonassistans dygnet runt. Det innebär att du kan ringa oss när som helst för att få hjälp med att förebygga, upptäcka och begränsa skadorna vid en id-stöld.
  • Det finns ingen begränsning av id-stöldskyddet. Det betyder att din handläggare jobbar med ärendet tills det är löst – oavsett hur lång tid det tar.
  • Om du behöver juridisk hjälp, kan vi täcka kostnader upp till 100 000 kronor per id-stöldhändelse. Kostnaderna kan till exempel handla om att anlita en advokat för att hjälpa dig bestrida falska skulder eller att ta bort felaktiga betalningsanmärkningar.
  • För att få ersättning för juridisk hjälp, måste du först ringa oss på 0771-190 001. Ju tidigare du ringer, desto snabbare kan vi begränsa skadorna och minska de ekonomiska konsekvenserna.

Självrisk

Vid id-stöld behöver du inte betala någon självrisk.

Vad omfattas inte av försäkringen?

  • Id-stöld relaterad till ditt arbete eller arbetsrelaterade aktiviteter omfattas inte av försäkringen.
  • Id-stöld som utförs av någon som omfattas av din försäkring täcks inte.
  • Om du eller någon annan som omfattas av försäkringen begår en brottslig handling, täcks inte id-stölden.
  • Eventuella ekonomiska förluster, utöver kostnader för juridisk assistans, omfattas inte.

Om försäkringen

En id-kapning, även kallad id-stöld, innebär att någon använder dina personliga uppgifter utan ditt samtycke för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling. Det kan handla om att ta lån, öppna bankkonton, beställa varor eller abonnemang i ditt namn. För dig kan det leda till ekonomiska förluster och problem med din kreditvärdighet.

Om du utsätts för en id-stöld måste du anmäla det till oss så snart som möjligt. Under vårt arbete behöver du skicka oss en bekräftelse på polisanmälan, samla upplysningar och dokument som kan vara viktiga i ärendet, och meddela kortutgivare, banker och andra relevanta parter om id-stölden.

Vår assistans kan hjälpa dig att bestrida falska skulder. Det gör vi genom att kontakta de företag eller kreditorer som har utfärdat skulderna och informera dem om att du har blivit utsatt för id-stöld. Försäkringen kan även hjälpa dig med juridisk rådgivning och stöd för att bestrida de falska skulderna.

Har du råkat ut för en id-kapning finns inga garantier mot ekonomiska förluster. Däremot hjälper vår assistans till att bestrida falska skulder och ta bort felaktiga betalningsanmärkningar som uppstått på grund av id-stölden – helt utan tidsbegränsning.

Din hemförsäkring i Folksam täcker även kostnader för juridisk hjälp upp till 100 000 kronor per id-stöldhändelse.

Ja, du har tillgång till telefonassistans dygnet runt. Ring oss på 0771-190 001 för att få hjälp med att förebygga, upptäcka och begränsa skadorna från en id-stöld.

Om du behöver juridisk hjälp på grund av id-stöld, kan din hemförsäkring täcka dessa kostnader. Först behöver du ringa vår telefonassistans för att begränsa de ekonomiska konsekvenserna. Sedan kan vi hjälpa dig att anlita en advokat för att bestrida falska krav och ta bort felaktiga betalningsanmärkningar.

Ring vår telefonassistans dygnet runt, på 0771-190 001.

Ring vår telefonassistans som finns tillgänglig dygnet runt. En av våra personliga handläggare kommer vägleda dig i vad som behöver göras för att kartlägga och utreda bedrägeriet. Du kan behöva skicka in bekräftelse på polisanmälan, upplysningar, andra dokument och en fullmakt.

Vid id-stöld skickas fullmakten ut till dig direkt efter att du kontaktat oss. Du behöver signera den så att våra handläggare kan representera dig mot exempelvis fordringsägare.

Det är även bra att så snabbt som möjligt underrätta betalkortsutgivare, bank och andra relevanta aktörer (till exempel kreditupplysningsföretag), för att minimera skadorna.

Med hemförsäkringen i Folksam har du inte någon självrisk vid id-stöld. Det betyder att du inte behöver betala någon extra kostnad för att få hjälp. All hjälp som omfattas av försäkringen är helt kostnadsfri.

Du kan ringa oss dygnet runt på 0771-190 001 om du behöver hjälp eller vill ha tips på hur du bäst kan förebygga att din identitet blir kapad.


Undantag i hemförsäkringen

Försäkringen täcker inte id-stöld som är relaterad till ditt arbete, som är utförd av någon som omfattas av din försäkring, eller som är ett resultat av en brottslig handling begången av dig eller någon annan som omfattas av försäkringen.

Bedrägerier via telefon, sms, chatt eller mejl omfattas inte heller av hemförsäkringen om det är du som delat dina personuppgifter.

Läs mer om hur du skyddar dig mot id-stöld

Nej, id-stöld utförd av någon som omfattas av din hemförsäkring täcks inte av försäkringen. Om exempelvis en familjemedlem använder dina personuppgifter utan ditt samtycke och tar ett lån i ditt namn, gäller inte hemförsäkringen.


Förebygg id-kapning/id-stöld

Med en hemförsäkring hos Folksam får du ett omfattande skydd mot id-stöld. Du får även rådgivning om hur du kan förebygga att din identitet blir kapad. 

Läs mer om tjänsten här

Du kan också förebygga id-stöld genom att ansluta dig till en spärrtjänst. I vår säkerhetsbutik kan du köpa Stöldskyddsföreningens spärrtjänst till ett rabatterat pris. Via tjänsten får du ett användarkonto där du kan registrera dina värdehandlingar som körkort, pass, betal- och kreditkort, mobilabonnemang och id-kort. Du kan även välja att lägga in fler personer i ditt hushåll. Om olyckan skulle vara framme får du personlig service dygnet runt.

Köp spärrtjänsten i vår säkerhetsbutik

 

Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) har en spärrtjänst. Med hjälp av tjänsten kan du spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta om de skulle bli stulna. I tjänsten ingår även id-stöldsupport.

Spärrtjänsten kan du köpa till rabatterat pris i vår säkerhetsbutik.

Till säkerhetsbutiken

Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns endast adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.

Skatteverkets spärr av obehörig adressändring är kostnadsfri och minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Registrera spärr av adressändring på Skatteverkets hemsida

Digital post kan krypteras och skyddas med lösenord och tvåfaktorsautentisering – därför är det säkrare. Dessutom levereras digital post direkt, vilket minskar risken att obehöriga får tillgång till känslig information. Fysiska brev kan lättare förloras, stjälas eller öppnas av fel person.

Det är enkelt! Du behöver bara gå in på folksam.se och anmäla att du vill ha din post digitalt.

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Välj fliken ”Mer” i den övre menyraden.
  3. Välj ”Uppgifter”.
  4. Dubbelkolla att du angett rätt e-postadress.
  5. Under rubriken ”Hur vill du ha din post från Folksam?” klickar du i ”Endast digitalt på Mina sidor”.​

Om du vill ha all post från myndigheter och andra företag digitalt kan du ansluta dig till en digital brevlåda. På så sätt får du all viktig information samlad på ett ställe och gör det samtidigt svårare för bedragare att komma åt din personliga information.

Kivra erbjuder en kostnadsfri digital brevlåda där du tar emot breven säkert, snabbt och miljövänligt.

Skapa konto på Kivra

Våra hemförsäkringar

I hemmet samlas allt ditt hjärta klappar för. Här finns kära och välkända saker, minnen och ägodelar.