Så täcker hemförsäkringen id-kapning

Med Folksams hemförsäkring får du ett heltäckande id-skydd utan självrisk, med personlig rådgivning och praktisk hjälp dygnet runt om du drabbas av en id-kapning.

ID-kapning innebär att någon använder dina personuppgifter utan ditt godkännande för att begå bedrägerier. Det kan handla om att någon tar lån, beställer varor eller tecknar abonnemang i ditt namn. 

Ofta räcker det med att någon får tag i ditt personnummer – därför kan vem som helst drabbas. Det kan ta tid innan du upptäcker att din identitet blivit kapad. Då har skadan ofta redan skett. Att rätta till allt själv är både svårt och tidskrävande.

Med vår hemförsäkring får du hjälp direkt – dygnet runt. 

Detta ingår i Folksams id-skydd

  • Hjälp dygnet runt med personlig handläggare.
  • Ingen självrisk vid id-kapning.
  • Juridisk hjälp upp till 100 000 kronor.
  • Praktisk hjälp att bestrida falska krav och betalningsanmärkningar. 

Om du misstänker att du drabbats av en id-stöld kan du kontakta oss dygnet runt på nummer 0771-190 001. En av våra personliga handläggare hjälper till att kartlägga vad som hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

Det är viktigt att du anmäler id-kapningen till oss så snabbt som möjligt. Ju tidigare du anmäler, desto lättare är det för oss att minimera skadorna du utsatts för.

Så här ska du göra vid id-kapning – steg för steg

  1. Ring oss på 0771-190 001. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt.
  2. Vi tar emot ditt ärende och utför de första viktiga åtgärderna för att förhindra att bedrägeriet fortsätter.
  3. Du gör en polisanmälan och skickar in all dokumentation om bedrägeriet till oss för utredning.
  4. Du ger oss fullmakt som gör att vi kan företräda dig juridiskt mot exempelvis pengakrav.
  5. Vi håller dig uppdaterad om hur ditt ärende går.
  6. Om du fått felaktiga betalningsanmärkningar, lån eller pengakrav hanterar vi även dessa.

Identitetstjuvar stal Linas post

När Lina nekades att beställa ett nytt internetabonnemang på grund av att hon inte var kreditvärdig förstod hon att hon blivit utsatt för id-kapning. Det visade sig att identitetstjuvar hade stulit post från henne och fått tag i hennes personnummer.

Bedragarna har sedan adresserat om Linas post och beställt varor på kredit i hennes namn. Räkningarna för varorna var inte betalda och hade därför gått till inkasso. Dessutom har flera kreditkort beställts och använts i hennes namn.

Eftersom ID-skydd ingår i vår hemförsäkring kunde vi hjälpa Lina att upptäcka de inkassoärenden som fanns i hennes namn. Det fanns även fler obetalda räkningar som inte hade gått till inkasso. Lina gav oss fullmakt att kontakta alla fordringsägare för att få kraven strukna och betalningsanmärkningarna borttagna. 

Annas körkort förfalskades

Anna hade varit på utlandssemester i två veckor. När hon kom hem upptäckte hon flera fakturor i brevlådan avseende mobilabonnemang med tillhörande mobiltelefoner som hon inte hade beställt. Det visade sig att bedragaren hade ett förfalskat körkort med Annas personnummer och på så sätt kunnat upprätta abonnemangen i butik.

Med vår hemförsäkring fick Anna hjälp att lägga en spärr mot kreditupplysning på hennes personnummer. Hon rekommenderades också att själv lägga in en spärr för olovlig adressändring på Skatteverkets hemsida.

Anna gjorde en polisanmälan som gav oss fullmakt att företräda henne. Vi kontaktade samtliga inblandade företag och bestred de felaktiga betalningskraven. Tack vare stämplar i Annas pass gick det att bevisa att hon befunnit sig i utlandet när abonnemangen tecknats och paketen hämtats ut i hennes namn, så att samtliga betalningskrav tillslut kunde avskrivas.

Bedragare lyckades låna 200 000 kronor i Simons namn

Simon blev av med sin plånbok. Han förlustanmälde körkortet och gjorde en polisanmälan direkt men fick sedan en kreditupplysning på posten som han inte kände till.

Han kontaktade oss för att få hjälp med att lägga en bedrägerispärr på hans personnummer. Bedragaren hade med hjälp av Simons stulna id-handling både kunnat öppna ett bankkonto och ansökt om ett lån på nästan 200 000 kronor. Låneansökan var redan beviljad och pengarna utbetalade.

Simon gav oss fullmakt att föra hans talan mot låneföretaget och bestrida betalningskravet. Efter många kontakter med låneföretaget annulleras slutligen betalningskravet utan ekonomisk påföljd för Simons del.

Med Folksams hemförsäkring får du hjälp dygnet runt om du råkar ut för id-stöld. I försäkringen ingår även preventiv rådgivning.

Vi har sammanställt våra tips och råd om vad du kan göra för att minska risken för id-kapning.

Råd och hjälp vid id-stöld

Du kan också få personlig rådgivning av vår telefonassistans. Ring 0771-190 001. Tjänsten levereras av Mehrwerk på uppdrag av Folksam.

Bedragare hittar hela tiden nya sätt att lura dig. Här är några vanliga metoder och hur du kan skydda dig.

Telefonbedrägeri (vishing)

Vid vishing ringer bedragaren och påstår ofta att samtalet kommer från banken, polisen eller en myndighet. Personen försöker få dig att logga in på din bank för att ”stoppa” ett påstått bedrägeri. Lämna aldrig ut personliga uppgifter över telefon.

Bedrägeri via e-post (phishing)

Phishing sker oftast via mejl men kan även förekomma i chattar. Bedragaren låtsas ofta vara ett känt företag, myndighet eller anhörig. Du blir uppmanad att klicka på länkar och identifiera dig med dina personuppgifter. Klicka inte på okända länkar och öppna inte misstänkta bilagor.

Bedrägeri via sms (smishing)

Smishing innebär att bedragaren skickar sms och ber dig klicka på en länk eller ringa ett telefonnummer för att skriva in uppgifter. Svara aldrig på sms från okända avsändare och klicka inte på länkarna.

Hjälp från hemförsäkringens id-skydd vid bedrägeri

Vid alla dessa bedrägerier kan du få hjälp av Folksams id-stöldskydd om dina personuppgifter blivit stulna. Kontakta oss dygnet runt på 0771-190 001.

 Vår hemförsäkring täcker inte id-kapning som är 

  • relaterad till ditt arbete
  • utförd av någon som omfattas av din hemförsäkring
  • ett resultat av en brottslig handling som du eller någon annan som omfattas av din försäkring utfört.

Försäkringen gäller inte heller alltid om det är du själv som har lämnat ut dina personuppgifter. Men du kan alltid ringa oss för att få råd om hur du ska gå vidare. Vi hjälper dig att ta reda på om ditt skydd gäller vid id-kapning.

Så får du råd och hjälp vid id-stöld

Om någon i ditt hushåll kapat din identitet

Id-stöld utförd av någon som omfattas av din hemförsäkring täcks inte av försäkringen. Om exempelvis en familjemedlem använder dina personuppgifter utan ditt samtycke och tar ett lån i ditt namn, gäller inte hemförsäkringen.

Här är en sammanfattning av hur hemförsäkringen gäller vid id-stöld. För fullständiga villkor – ladda ned dokumentet hem- och villaförsäkringsvillkor.

Du kan också kontakta vår assistanstelefon på 0771-190 001.

Hem- och villaförsäkringsvillkor (Id-stöld sidan 71)

Försäkringsvillkor vid id-stöld (sammanfattat)

Var gäller skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller på samma ställen som din hemförsäkring, det vill säga både hemma och när du är ute och reser.

Vem omfattas av skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller för alla personer som omfattas av din hemförsäkring. Det kan inkludera dig själv, din partner och dina barn.

När gäller skyddet vid id-stöld?

Skyddet gäller om id-stölden inträffar medan din hemförsäkring är aktiv. Du behöver alltså ha en giltig försäkring vid tidpunkten för stölden.

Vad omfattar skyddet vid id-stöld?

  • Du har tillgång till telefonassistans dygnet runt. Det innebär att du kan ringa oss när som helst för att få hjälp med att förebygga, upptäcka och begränsa skadorna vid en id-stöld.
  • Det finns ingen begränsning av id-stöldskyddet. Det betyder att din handläggare jobbar med ärendet tills det är löst – oavsett hur lång tid det tar.
  • Om du behöver juridisk hjälp, kan vi täcka kostnader upp till 100 000 kronor per id-stöldhändelse. Kostnaderna kan till exempel handla om att anlita en advokat för att hjälpa dig bestrida falska skulder eller att ta bort felaktiga betalningsanmärkningar.
  • För att få ersättning för juridisk hjälp, måste du först ringa oss på 0771-190 001. Ju tidigare du ringer, desto snabbare kan vi begränsa skadorna och minska de ekonomiska konsekvenserna.

Självrisk

Vid id-stöld behöver du inte betala någon självrisk.

Vad omfattas inte av försäkringen?

  • Id-stöld relaterad till ditt arbete eller arbetsrelaterade aktiviteter omfattas inte av försäkringen.
  • Id-stöld som utförs av någon som omfattas av din försäkring täcks inte.
  • Om du eller någon annan som omfattas av försäkringen begår en brottslig handling, täcks inte id-stölden.
  • Eventuella ekonomiska förluster, utöver kostnader för juridisk assistans, omfattas inte.

Om försäkringen

En id-kapning, även kallad id-stöld, innebär att någon använder dina personliga uppgifter utan ditt samtycke för att begå bedrägeri eller annan kriminell handling. Det kan handla om att ta lån, öppna bankkonton, beställa varor eller abonnemang i ditt namn. För dig kan det leda till ekonomiska förluster och problem med din kreditvärdighet.

Om du utsätts för en id-kapning måste du anmäla det till oss så snart som möjligt. Under vårt arbete behöver du skicka oss en bekräftelse på polisanmälan, samla upplysningar och dokument som kan vara viktiga i ärendet, och meddela kortutgivare, banker och andra relevanta parter.

Vår assistans kan hjälpa dig att bestrida falska skulder. Det gör vi genom att kontakta de företag eller kreditorer som har utfärdat skulderna och informera dem om att du har blivit utsatt för id-stöld. Id-skyddet i vår försäkring innefattar också juridisk rådgivning och stöd för att bestrida de falska skulderna.

Har du råkat ut för en id-kapning finns inga garantier mot ekonomiska förluster. Däremot hjälper vår assistans till att bestrida falska skulder och ta bort felaktiga betalningsanmärkningar som uppstått på grund av id-stölden – helt utan tidsbegränsning.

Din hemförsäkring i Folksam täcker även kostnader för juridisk hjälp upp till 100 000 kronor per id-stöldhändelse.

Om du behöver juridisk hjälp på grund av id-kapning, kan din hemförsäkring täcka dessa kostnader. Först behöver du ringa vår telefonassistans för att begränsa de ekonomiska konsekvenserna. Sedan kan vi hjälpa dig att anlita en advokat för att bestrida falska krav och ta bort felaktiga betalningsanmärkningar.

Ring vår telefonassistans dygnet runt, på 0771-190 001.

Med hemförsäkringen i Folksam har du inte någon självrisk vid id-kapning. Det betyder att du inte behöver betala någon extra kostnad för att få hjälp. All hjälp som omfattas av försäkringen är helt kostnadsfri.

Du kan ringa oss dygnet runt på 0771-190 001 om du behöver hjälp eller vill ha tips på hur du bäst kan förebygga att din identitet blir kapad.


Förebygg id-kapning/id-stöld

Med en hemförsäkring hos Folksam får du ett omfattande skydd mot id-stöld. Du får även rådgivning om hur du kan förebygga att din identitet blir kapad. 

Läs mer om tjänsten här

Du kan också förebygga id-kapning genom att ansluta dig till en spärrtjänst. I vår säkerhetsbutik kan du köpa Stöldskyddsföreningens spärrtjänst till ett rabatterat pris.

Via tjänsten får du ett användarkonto där du kan registrera dina värdehandlingar som körkort, pass, betal- och kreditkort, mobilabonnemang och id-kort. Du kan även välja att lägga in fler personer i ditt hushåll. Om olyckan skulle vara framme får du personlig service dygnet runt.

Köp spärrtjänsten i vår säkerhetsbutik

Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) har en spärrtjänst. Med hjälp av tjänsten kan du spärra dina kort, id-handlingar och mobil/surfplatta om de skulle bli stulna. I tjänsten ingår även id-stöldsupport.

Spärrtjänsten kan du köpa till rabatterat pris i vår säkerhetsbutik.

Till säkerhetsbutiken

Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns endast adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.

Skatteverkets spärr av obehörig adressändring är kostnadsfri och minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.

Registrera spärr av adressändring på Skatteverkets hemsida

Digital post kan krypteras och skyddas med lösenord och tvåfaktorsautentisering – därför är det säkrare. Dessutom levereras digital post direkt, vilket minskar risken att obehöriga får tillgång till känslig information. Fysiska brev kan lättare förloras, stjälas eller öppnas av fel person.

Det är enkelt! Du behöver bara gå in på folksam.se och anmäla att du vill ha din post digitalt.

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Välj fliken ”Mer” i den övre menyraden.
  3. Välj ”Uppgifter”.
  4. Dubbelkolla att du angett rätt e-postadress.
  5. Under rubriken ”Hur vill du ha din post från Folksam?” klickar du i ”Endast digitalt på Mina sidor”.​

Om du vill ha all post från myndigheter och andra företag digitalt kan du ansluta dig till en digital brevlåda. På så sätt får du all viktig information samlad på ett ställe och gör det samtidigt svårare för bedragare att komma åt din personliga information.

Kivra erbjuder en kostnadsfri digital brevlåda där du tar emot breven säkert, snabbt och miljövänligt.

Skapa konto på Kivra

Våra hemförsäkringar

I hemmet samlas allt ditt hjärta klappar för. Här finns kära och välkända saker, minnen och ägodelar.