Om något händer med din mobil

Så täcker hemförsäkring mobiltelefon

I din hemförsäkring kan det ingå ett skydd om du får en skada på din mobiltelefon, om den blir stulen eller om du tappar bort den. Vilket skydd du har för mobilen beror på storleken på din hemförsäkring hos oss.

Vår hemförsäkring finns i tre olika storlekar: Bas, Mellan och Stor. Storleken på din hemförsäkring avgör om den täcker borttappad, skadad eller stulen mobiltelefon. Du kan logga in på Mina sidor för att se vilken hemförsäkring du har.

Hur gäller hemförsäkring vid trasig eller borttappad mobil?

Allrisk, även kallad drulle- eller otursförsäkring, är ett skydd som kan ersätta skador som uppkommer genom plötsliga och oförutsedda händelser, till exempel om du tappar din mobiltelefon i marken och får en sprucken mobilskärm, eller om du glömmer mobilen på bussen. Allrisk ingår inte i Hemförsäkring Bas.

Vill du ha allrisk i din hemförsäkring rekommenderar vi Hemförsäkring Mellan eller Stor som kan ge dig ersättning om dina värdesaker försvinner eller skadas. Skillnaden på Mellan eller Stor är maxersättningsbeloppet och hur mycket du betalar i självrisk  vid en skada.

I Hemförsäkring Bas och Mellan är din självrisk 1800 kr och i Stor är självrisken 900 kr. Det maximala ersättningsbeloppet för Mellan är 40 000 kronor och för Stor 80 000 kronor.

Jämför innehållet i Hemförsäkring Bas, Mellan och Stor

Hemförsäkring Bas

  • Allrisk ingår inte
  • Ingår skydd om mobilen blir stulen i hemmet
  • Självrisk 1800 kr

Hemförsäkring Mellan

  • Allrisk ingår. Du kan få ersättning för skador som uppstår genom plötsliga och oförutsedda händelser, upp till 40 000 kr
  • Ingår skydd om mobilen blir stulen i eller utanför hemmet
  • Självrisk 1800 kr

Hemförsäkring Stor

  • Allrisk ingår. Du kan få ersättning för skador som uppstår genom plötsliga och oförutsedda händelser, upp till 80 000 kr
  • Ingår skydd om mobilen blir stulen i eller utanför hemmet
  • Självrisk 900 kr

Mer information om allrisk i hemförsäkringen

Är du medlem i ett förbund?

  • Genom vissa förbund och organisationer har du redan en förmånlig hemförsäkring. Du kan utöka ditt skydd till Hemförsäkring Mellan eller Stor för att få högre ersättningsnivå. Med Stor får du även halverad självrisk.

Hur gäller hemförsäkringen vid skadad mobil?

Har din mobiltelefon råkat ut för en skada? Om du har tappat mobilen i golvet och fått en sprucken mobilskärm, glömt kvar mobilen på bussen eller om mobilen har halkat ur fickan och fått en vattenskada kan du ha rätt till ersättning från hemförsäkringen. Storleken på din hemförsäkring och vad som har hänt avgör om vi ersätter skador på din mobiltelefon. 

Hemförsäkring – laga mobilen

  • Innan du anmäler din skada på mobilen är det bra om du har undersökt om den går att laga och vad det kostar.
  • Vissa fabrikat använder sig av så kallad utbytesenhet vilket innebär att om telefonen inte går att laga så får du i stället kostnadsförslag på en fabriksrekonditionerad enhet.
  • När du vet vad det kostar att laga mobilen kan du återkomma till oss. Vi ersätter dig för reparationskostnaden så länge värdet på din telefon överstiger denna kostnad. Se nedan hur vi värderar din mobiltelefon.

Hur gäller hemförsäkring vid stulen mobil?

I din hemförsäkring ingår ett skydd i fall att din egendom blir stulen. För stulna mobiltelefoner gäller vissa speciella regler och aktsamhetskrav eftersom mobiltelefoner klassas som stöldbegärliga föremål. Tänk på att inte förvara din mobil i din bil.

Stulen mobil - Hemförsäkring Bas

Om du har Hemförsäkring Bas täcker försäkringen rån och väskryckning och om din mobil blir stulen ur ett hotellrum. Försäkringen täcker även om mobilen blir stulen på ditt barns skola eller på din arbetsplats om du har din mobil inlåst i ett skåp eller en låda och om du själv är i byggnaden.

Anmäla skada, förlust eller stöld av din mobiltelefon

Om din mobiltelefon har blivit stulen ska du börja med att göra en polisanmälan. Anmäl stöld av mobiltelefon på polisens webbplats, genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Om du har tappat bort din mobil ska du istället anmäla förlust av mobiltelefon.

Anmäl stöld av mobiltelefon - Polisen
Anmäl förlust av mobiltelefon - Polisen

Om din mobil har blivit stulen eller utsatt för skadegörelse ska du kontakta Folksam och göra en skadeanmälan. Du kan anmäla skada på webben eller ringa till oss.

Ring 0771-950 950.
Anmäl stulen eller skadad mobiltelefon

Hur försäkrar jag min mobiltelefon?

I hemförsäkringen ingår det ett skydd för din mobiltelefon. Vilken ersättning du kan få beror på om du har Hemförsäkring Bas, Mellan eller Stor och vilken typ av skada det gäller.

Om du har Hemförsäkring Bas har du ett skydd i fall att din mobiltelefon blir stulen ur ditt hem, men inget skydd om du exempelvis tappar mobilen i golvet eller lämnar den kvar på bussen. I dessa fall behöver du ha Hemförsäkring Mellan eller Stor där det ingår allrisk, även kallad för drulleförsäkring.

Sveriges populäraste hemförsäkring

Har jag Hemförsäkring Bas, Mellan eller Stor?

Du som redan är kund hos Folksam kan logga in på Mina sidor för att se om du har Hemförsäkring Bas, Mellan eller Stor.

Logga in på Mina sidor

Om du har frågor eller vill ha hjälp att uppgradera din hemförsäkring till Mellan eller Stor kan du ringa kundservice:

Ring 0771-950 950

Vi ersätter din mobiltelefon enligt dagsvärde, det vill säga vad det skulle kosta att köpa en likvärdig mobil i samma skick idag. På grund av ålder och slitage gör vi ett åldersavdrag enligt en ersättningstabell i villkoret.

Tabell för åldersavdrag

Varans ålder Ersättning
Mindre än 6 månader 100 %
6 månader–1 år 75 %
1–2 år 50 %
2–3 år 30 %
3–4 år 20 %
4–5 år 20 %
5 år eller äldre 20 %

Exempel på ersättning från hemförsäkringen

  • En morgon vaknar Andrea för sent och det blir en rivstart på dagen för att hinna i tid till den nya arbetsplatsen. På tåget lägger hon mobilen på sittplatsen bredvid sig när hon ska sätta på locket på kaffekoppen. När hon kommer till kontoret märker hon att mobilen blev kvar på tåget.
  • Andrea kontaktar först sin mobilleverantör för att spärra både mobil och abonnemang. Sen gör hon en skadeanmälan till oss på Folksam.
  • Andrea har Hemförsäkring Stor och vi ersätter hennes borttappade mobil med kostnaden för en likvärdig mobiltelefon, i det här fallet 8 500 kronor. 
  • Eftersom Andreas mobil är 8 månader gammal gör vi åldersavdrag på mobilen vilket ger Andrea en ersättning på 6 375 kronor. Efter att Andrea betalat självrisken på 900 kronor blir slutersättningen 5 475 kronor.

Genom att ha allrisk/drulle i din hemförsäkring får du inte bara ett skydd för din mobil. Du får ett skydd för alla saker i hemmet, glasögon, dator, cykel med mera – även om det är du som haft oturen att orsaka skadan.

Om du tecknar en försäkring hos din operatör eller återförsäljare betalar du oftast en fast månadskostnad och en självrisk som blir högre ju dyrare din telefon är. Många har dessutom fördubblad självrisk om du får en ny skada inom 12 månader.

En mobilförsäkring kan alltså bli en dyr merkostnad när du redan har ett skydd i din hemförsäkring. Den fördel du får med en separat mobilförsäkring är att det inte görs något åldersavdrag på mobilen, vilket vi gör enligt villkoren i hemförsäkringen.

Om du fått en skada på din mobil så ersätter vi i första hand reparation minus din självrisk. Om reparationen kostar mer än vad din telefon är värd ersätter vi i stället värdet på din telefon minus självrisken. Tänk på att det många gånger krävs att du har en Hemförsäkring Mellan eller Stor för att vi ska kunna hjälpa till med skadad mobiltelefon.

Om du tappat bort din mobiltelefon ersätter vi den med kostnaden för en likvärdig mobiltelefon (gäller ej Hemförsäkring Bas). Vi gör även ett åldersavdrag beroende på hur gammal din mobil är, vilket i sin tur påverkar slutsumman på din ersättning.

Dina AirPods är också försäkrade i din hemförsäkring.

Om din mobiltelefon har blivit stulen ska du göra en polisanmälan. Kontakta din operatör för att spärra både ditt abonnemang och din mobiltelefon. Har du ditt Imei-nummer (serienumret på din telefon) tillgängligt är det också bra.

Sedan ska du kontakta Folksam och anmäla din skada, du hittar mer information om hur du gör via länken nedan.

Anmäl stöld av mobiltelefon

Om du har haft otur och tappat din mobil så att den har fått en spricka i skärmen kan du ha rätt till ersättning för att laga den om du har allrisk i din hemförsäkring. Hemförsäkring Mellan och Stor har allrisk/drulle som ger skydd vid plötsliga och oförutsedda händelser. 

Se vilket skydd du har i ditt försäkringsvillkor och undersök gärna vad det kostar att laga sprucken mobilskärm innan du gör en skadeanmälan till oss.

Om du funderar på att köpa en mobilförsäkring bör du ta reda på vilket skydd du redan har genom din hemförsäkring, så att du inte betalar för vara dubbelförsäkrad. Som kund hos oss behöver du inte teckna en separat mobilförsäkring om du har Hemförsäkring Mellan eller Stor. En extra mobilförsäkring kan i vissa fall kosta så mycket som 20–30 procent av mobiltelefonens värde.

Självrisken vid skada beror på vilken hemförsäkring du har hos oss. Har du Hemförsäkring Bas eller Mellan är självrisken 1 800 kronor. Med Hemförsäkring Stor halveras självrisken till 900 kronor.

Vid reparation av mobiltelefon betalar du bara din självrisk som är 1800 kronor för Hemförsäkring Mellan och 900 kronor för Hemförsäkring Stor. Hemförsäkring Bas täcker inte skador på mobiltelefoner.

Har du frågor om reklamationer på reparationer utförda av Godsinlösen AB ska du kontakta vår samarbetspartner Timrå Data & Service. Kontakta dem via www.tdstimra.com/kontakt och ange ditt skadenummer som du hittar på Mina sidor.

Våra hemförsäkringar

I hemmet samlas allt ditt hjärta klappar för. Här finns kära och välkända saker, minnen och ägodelar.