Råd och hjälp vid id-stöld

Ditt personnummer är ofta det enda en bedragare behöver för att kunna ta lån, teckna dyra mobilabonnemang eller beställa varor i ditt namn. Skulle du råka ut för en id-kapning ingår personlig hjälp i alla våra hemförsäkringar.

Vem som helst kan drabbas av id-stöld. Därför är det viktigt att vara påläst och uppmärksam.

Bedrägerier förekommer i alla kanaler: via e-post, telefonsamtal och sms, eller som meddelanden och reklam i sociala medier. Med hjälp av AI har bedragare blivit ännu skickligare på att förfalska information. Både språk och design har förbättrats, och falska kontaktuppgifter och användarrecensioner kan framstå som väldigt trovärdiga.

I alla Folksams hemförsäkringar ingår omfattande stöd om du skulle råka ut för en id-stöld. Utan extra kostnad har du tillgång till vår telefonassistans dygnet runt. Där kan du få både förebyggande rådgivning och hjälp att begränsa de skador som kan följa på en id-kapning.

Det går inte att garantera att du inte kommer drabbas av id-stöld. Men det finns mycket du kan göra för att minska risken. Här har vi listat några enkla åtgärder du kan göra för att försvåra för bedragare att kapa din identitet.

Var försiktig med ditt Bank-id

Logga aldrig in – och signera aldrig något – med ditt Bank-id på uppmaning av någon annan. Lämna inte heller ut koder till Bank-id, bankdosa eller kort, kontonummer eller andra känsliga uppgifter.

Var kritisk om du blir oväntat kontaktad

Lita inte på någon som kontaktar dig enbart för att personen har kännedom om dina personliga uppgifter. Bedragare kan enkelt hitta information på nätet och använda den för att luras. Kontrollera även officiella källor om du oväntat blir kontaktad av någon som säger sig representera ett företag, en myndighet eller organisation och kräver en åtgärd av något slag.

Lita på din magkänsla

Om någon du inte känner ringer och du blir osäker – lita på din instinkt. Lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett vem personen säger sig vara eller var den uppger sig ringa ifrån.

Aktivera spärr för obehörig adressändring

Med Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring” kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. När spärren är aktiverad godkänns endast adressändringar som görs med e-legitimation i Skatteverkets e-tjänster för Flyttanmälan eller Särskild postadress.

Skatteverkets spärr av obehörig adressändring är kostnadsfri och minskar risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och id-kapning.  

Registrera spärr av adressändring på Skatteverkets hemsida

Anslut dig till en digital brevlåda

Post som innehåller personuppgifter är säkrare att ta emot digitalt än via papper. Det beror på att digital post kan krypteras och skyddas med lösenord och tvåfaktorsautentisering, vilket gör det svårare för bedragare att komma åt din personliga information.

Som Folksamkund kan du enkelt logga in på Mina sidor och välja att få din post från oss digitalt. Alla dokument skickas då till Mina sidor och du får en notifiering via e-post.

Om du vill ha all post från myndigheter och andra företag digitalt kan du ansluta dig till en digital brevlåda. På så sätt får du all viktig information samlad på ett ställe. Kivra erbjuder en kostnadsfri digital brevlåda där du tar emot breven säkert, snabbt och miljövänligt.

Skapa konto på Kivra

Vi hjälper dig!

Vill du ha fler råd om hur du kan minska risken att bli utsatt för id-stöld? Kontakta oss på 0771-190001.

Det dyker hela tiden upp nya former av bedrägerier. Därför är det viktigt att läsa på och vara uppmärksam. Det finns också välkända bedrägerimetoder som återkommer gång efter gång.

Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren skickar mejl och sms som ser ut att komma från Postnord, DHL eller något annat fraktbolag. Meddelandet innehåller ofta information om att du ska godkänna en leverans via länk eller betala för att ett paket ska kunna levereras.

Klicka aldrig på länkar i sms om du inte är säker på vem som är avsändare. Vill du veta hur det går med en faktisk paketleverans är det säkrare att ladda ner en spårningsapp via Google Play eller AppStore. De vanligaste fraktbolagen har egna appar där du kan spåra dina försändelser. Du kan också ofta söka efter paket via fraktbolagets webbplats.

Tips för säker shopping under black week, julhandel och långhelger

    • Ta dig tid att undersöka webbhandeln ordentligt innan du handlar. Många bedrägeriannonser uppmanar till snabba köp för att du inte ska hinna tveka.
    • Dela aldrig med dig av personlig eller känslig information som lösenord, kort- eller kontouppgifter.
    • Var skeptisk mot erbjudanden som låter alltför bra. Risken att det handlar om bedrägeri är överhängande.
    • Klicka inte på länkar i mejl och sms om du är osäker på vem som är avsändaren.
      Vill du ha fler råd om hur du kan förebygga id-stöld? Kontakta vår telefonassistans på nummer 0771-190001. Fri rådgivning ingår i alla Folksams hemförsäkringar.  

Om du misstänker att du har drabbats av id-stöld ska du kontakta oss direkt. Via vår telefonassistans får du prata med en personlig handläggare. Tillsammans kartlägger ni vad som hänt och ser till att få stopp på bedrägeriet.

  • Du misstänker att din identitet kan vara kapad och ringer oss på telefon 0771-190001. Det är viktigt att agera direkt för att så snabbt som möjligt få stopp på bedrägeriet.

  • Utredaren utför de första viktiga åtgärderna för att förhindra fortsatta bedrägerier.

  • Du gör en polisanmälan och skickar in all dokumentation kring bedrägeriet till oss.

  • Du signerar en fullmakt som ger utredaren rätt att företräda dig gentemot fordringsägare och borgenärer.

  • Utredaren kontaktar företagen bakom betalningskraven.

  • Vi håller dig uppdaterad under hela processens gång.

  • I de allra flesta fall lyckas utredarna få alla fordringar och betalningskrav avskrivna.

  • Skulle det behövas täcker försäkringen juridisk assistans upp till 100 000 kronor per identitetsstöldshändelse.

  • Du betalar ingen självrisk för att nyttja hjälp vid id-stöld.

Gör det svårare för bedragaren

  • Kontakta vår support redan idag och få tips på hur du minskar risken att bli utsatt.

    0771-190 001

Många id-bedrägerier kan vara svåra att upptäcka. Därför är det viktigt att du är uppmärksam. Vi har samlat några enkla tips som hjälper dig att bli en mer medveten internetanvändare.

Surfa säkrare

  • Undvik att surfa på öppna nätverk (wifi) om du ska använda din internetbank eller logga in på ett konto som innehåller personuppgifter eller känslig information. Det är inte ovanligt att bedragare sätter upp falska wifi-nätverk med namn som ”cafe_gratis_wifi”.  Loggar du in på ett falskt nätverk får bedragaren full tillgång till innehållet på den dator, surfplatta eller mobil som du använder.
  • Använd öppna nätverk enbart vid tillfällen när du exempelvis ska streama film eller besöka webbplatser som inte innehåller personuppgifter eller känslig information.
  • Var skeptisk mot erbjudanden som verkar lite för bra för att vara sanna. Innan du handlar eller registrerar dig på en webbplats behöver du dubbelkolla om den är säker. Det finns många falska e-handelssidor som stjäl person-, inloggnings- och kreditkortsuppgifter eller lockar kunder att betala för varor som inte finns. På säkra sidor börjar webbadressen alltid med ”https” och det finns en låsikon i adressfältet.
  • Kontrollera nätbutiker du inte känner till sedan tidigare. Innan du handlar kan du exempelvis söka information om företaget och läsa omdömen på oberoende sidor.
  • Kontrollera att nätbutiken har en säker betalningslösning innan du genomför ett köp. Exempel på säker betalningslösning är 3D Secure med tvåstegsverifiering, där du måste godkänna köpet med ett lösenord eller ditt Bank-id.

Är du osäker på en viss websida eller misstänker du att du kan ha blivit utsatt för ett bedrägeri online? Kontakta vår id-support på 0771-190001. Vi har öppet dygnet runt och kan ge dig råd om hur du bör gå vidare.

Sms-bedrägerier kan se ut på olika sätt. Det kan handla om ett meddelande som verkar komma från din bank med uppmaningen att klicka på en länk för att uppdatera ditt Bank-id. Eller ett meddelande från en falsk paketleverantör som kräver att du fyller i ytterligare uppgifter för att paketet ska kunna delas ut.

Sms-bedrägerier är ett växande problem och det är vi själva som, utan att tänka oss för, lämnar ut våra personuppgifter. Det är lätt att klicka på en länk utan att först ifrågasätta. Många gånger klickar vi utan att tänka alls. Och det är precis vad bedragare vill att vi ska göra när de skickar ut sms för att komma över personliga uppgifter.

Det absolut viktigaste att komma ihåg, är att aldrig logga in någonstans med Bank-id eller bankdosa på uppmaning av en okänd person.

Tips för att inte bli drabbad

  • Kom ihåg att ingen bank kommer be dig uppdatera kontoinformation eller bekräfta säkerhetsinställningar via sms.
  • Klicka inte på länkar i sms – även om du tror att du känner avsändaren. Falska sms kan se riktiga ut och hamna i samma sms-tråd som legitima sms du fått tidigare.
  • Låt dig inte luras av brådskande uppmaningar och formuleringar som ”Paketet är på väg, klicka här” eller ”Det pågår misstänkt aktivitet på ditt konto, ring oss så snart som möjligt”.
  • Kontakta vår telefonassistans om du är tveksam till ett sms eller misstänker att du angett information via en länk som inte är legitim. Du når oss dygnet runt på 0771-190001.

Telefonbedrägeri, även kallat vishing, innebär att någon ringer och försöker lura dig att avslöja privat information. Den som ringer kan utge sig för att vara från din bank eller polisen, och syftet är ofta att komma över ditt Bank-id.

Ibland byggs bedrägerier upp i flera steg och du kan få fler än ett samtal. En första person kan till exempel påstå sig vara polis; säga att du blivit utsatt för bedrägeri och att din bank strax kommer att kontakta dig. Därefter ringer nästa bedragare.

Om du loggar in via Bank-id på uppmaning av en bedragare får hen tillgång till ditt konto och kan ta lån och teckna abonnemang i ditt namn. Många blir lurade för att de är för artiga för att säga nej eller lägga på.

Några tips för att slippa bli lurad:

  • Stå på dig även om det känns obekvämt. Säg att du inte kan ta ställning till ett beslut eller logga in någonstans över telefon. Är samtalet äkta kommer ingen tycka att det är konstigt att du vill undersöka saken närmare.  
  • Dela aldrig dina Bank-id-uppgifter med andra, vare sig med vänner, familj, polisen eller banken.
  • Ta inte för givet att den som ringer är den hen säger sig vara. Det kan se ut som att till exempel banken ringer även om det inte är det.
  • Läs på om hur du kan bli lurad. Metoderna förändras hela tiden och därför är det bra att hålla sig uppdaterad. Behöver du fråga om råd kan du alltid vända dig till id-supporten på 0771-190001.

Kom ihåg att inget är så brådskande att du inte hinner undersöka saken på egen hand innan du agerar.