Information om bedrägeriförsök

Att råka ut för ett digitalt brott eller ett bedrägeri via telefon, sms eller mejl kan drabba vem som helst. Många känner skuld och skam, men det är inte du som offer som ska skämmas.

Tyvärr är det vanligt med bedrägeriförsök idag, och de senaste åren har bedrägerier mot äldre personer ökat markant. Vishing, phishing och smishing är tre vanliga metoder där bedragare försöker lura dig via telefon, mejl och sms i jakt på personlig information som bankuppgifter och lösenord. 

Bedragare kan utge sig för att vara en myndighet eller ett företag med högt förtroende. De kan också låtsas vara en nära familjemedlem, vän eller kollega som du litar på. Angriparna spelar på dina känslor och utnyttjar din nyfikenhet för att få dig att fatta snabba beslut som gynnar deras bedrägerier. 

Bedrägerier där Folksams varumärken används

Folksam utsätts regelbundet för att våra varumärken missbrukas i bedrägeriförsök via telefonsamtal, sms och mejl. Om du är osäker på om det verkligen är vi från Folksam som ringer, lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer. Var vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.

Använd aldrig din e-legitimation, Bank-id eller bankdosa på någon annans uppmaning via telefon, chatt, sms eller e-post, om du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer. Lämna aldrig ut kortuppgifter eller koder som skapats med din bankdosa till någon som kontaktar dig.

Viktigt att veta:

  • Vi kontaktar aldrig någon för att be om bankkort, koder, pengar eller värdesaker.
  • Vi erbjuder inte gratis produkter.

Om du misstänker ett bedrägeriförsök

Om du misstänker att du drabbats av ett bedrägeriförsök ska du kontakta oss. Ring oss på 0771–950 950 och gör en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Om du misstänker att din e-legitimation kan ha använts:
Kontakta din banks kundtjänst och spärra e-legitimationen.

Om du misstänker att du har drabbats av identitetsstöld:
Anmäl id-stöld till oss via detta nummer 0771–190 001  och gör en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Om du misstänker sms-bedrägeri:
Vidarebefordra sms:et till nummer 7726 så att mobiloperatörerna kan förhindra att det skickas till fler personer.

Vishing eller telefonbedrägeri är en vanlig bedrägerimetod som görs via telefon, där bedragare ringer för att försöka få tillgång till personlig information och bankuppgifter.

Hur går ett telefonbedrägeri till?

Bedragare utger sig ofta för att representera ett trovärdigt företag, en bank eller en myndighet. Numret som visas på din telefon kan vara manipulerat för att se ut som det riktiga numret till den organisation de påstår sig representera.

Exempel på telefonbedrägeri

Ett vanligt scenario för telefonbedrägeri är att bedragaren hittar på en falsk nödsituation som kräver att du agerar snabbt och under tidspress. Det kan vara att det har skett ett säkerhetsintrång och att det dragits pengar från ditt kort eller att en beställning har gjorts i ditt namn.

Bedragaren kan föreslå att samtalet ska vidarekopplas till en ”säkerhetsavdelning”. Genom att blanda in fler aktörer kan det både öka trovärdigheten och lägga på ett stressmoment som får dig att ta ett snabbt beslut. Någonstans i detta scenario kommer ofta en begäran om att utföra aktiviteter med Bank-id för att ”förhindra” ett bedrägeri, men så är det egentligen en del av bedrägeriet.

Hur skyddar jag mig mot telefonbedrägeri?

  • Var misstänksam om du uppmanas lämna känsliga uppgifter - seriösa företag ber aldrig om bankuppgifter och legitimering via Bank-id via telefon.
  • Be personen om namn och kontaktuppgifter - lägg på och kolla upp om personen är anställd på företaget.
  • Ställ frågor - om personen slingrar sig och ger otydliga svar är det tecken på att det är ett telefonbedrägeri.
  • Lägg på och ring tillbaka - sök upp företagets officiella telefonnummer från deras hemsida och ring tillbaka. 

Phishing, nätfiske eller mejlbedrägeri är tre ord för att beskriva bedrägeriförsök som sker via mejl. Bedragare skickar ofta massutskick med bluffmejl som ser ut att komma från trovärdiga myndigheter och företag som banker och försäkringsbolag.

Hur går ett mejlbedrägeri till?

Bedragare som håller på med nätfiske använder sig ofta av e-postadresser som ser ut att komma från seriösa företag. Bluffmejlen kan också vara utformade för att se ut att komma från företaget genom att använda företagets logotyp. 

Bluffmejlet uppmanar till att klicka på en länk eller öppna en fil. Ofta med löfte om ett tidsbegränsat erbjudande. Genom att klicka på länken i mejlet kan du luras att ladda ner programvara eller kod som ger bedragaren möjlighet att ta kontroll över din dator och få tillgång till personlig information som lösenord och bankuppgifter.

Bluffmejl som ser ut att komma från Folksam

Det förekommer att kunder och andra får mejl som ser ut att komma från Folksam. Dessa mejl kan innehålla information och länkar som associerar till vår webbplats. Syftet med dessa falska mejl är locka dig att besöka en webbplats där du uppmanas lämna känslig information om dig och dina bankuppgifter.

Hur kan jag skydda mig mot mejlbedrägeri?

  • Granska mejl som du känner dig osäker på - verifiera avsändarens mejladress via andra kanaler.
  • Klicka inte på länkar och filer i misstänkta mejl - De kan innehålla virus och ransomware som ger bedragaren kontroll över din dator eller tillgång till bankuppgifter, lösenord och personlig information.
  • Lämna aldrig ut personlig information som bankuppgifter och lösenord via mejl - banker, försäkringsbolag och seriösa företag frågar aldrig efter sådan information via mejl.

Smishing eller sms-bedrägeri är en bedrägerimetod där bedragare försöker lura till sig personlig information via bluff-sms eller falska meddelanden för att kapa din identitet eller stjäla dina pengar.

Hur går ett sms-bedrägeri till?

Sms-bedrägerier kännetecknas av bluff-sms som uppmanar till att klicka på en länk som leder till en falsk hemsida, eller till att ringa upp ett telefonnummer som går till bedragarna. Bluff-sms:ets avsändare är ofta förfalskat så att sms:et ser ut att komma från ett trovärdigt företag, en myndighet eller en familjemedlem. De falska sms:en kan handla om allt från misstänkta transaktioner på ditt bankkonto till att du har vunnit något, med syftet att skapa tidspress och stressa dig till att agera snabbt.

Vanliga exempel på bluff-sms

Ett scenario som blir allt vanligare är att föräldrar får bluff-sms från bedragare som utger sig för att vara deras barn, så kallade sms-barn. Barnet skriver att mobilen har gått sönder och hänvisar till ett nytt nummer, och ber föräldern radera det gamla numret. Sedan ber barnet om hjälp med en akut betalning eftersom den nya mobilen inte har Bank-id, i försök att lura föräldern att föra över pengar till bedragarens konto. 

Det har också blivit vanligt med bluff-sms riktade mot äldre, där bedragare utger sig för att arbeta på en säkerhetstjänst eller ett försäkringsbolag. Bedrägeriet börjar med ett sms och en uppmaning att ringa upp ett nummer. Bedragaren övertygar offret om att det är mycket inbrott i området och uppmanar offret att samla ihop sina värdesaker så att en anställd kan komma och hämta upp sakerna, men i stället skickar de en person som stjäl offrets värdesaker.

Hur kan jag skydda mig mot smishing?

  • Var misstänksam mot sms från okända avsändare - kontrollera äktheten genom att kontakta avsändaren via ett nummer du själv sökt upp. Svara aldrig på sms som du tror är bedrägeriförsök.
  • Klicka inte på länkar eller bilagor - om länken ser misstänkt ut eller är lång kan det vara ett bedrägeri. 
  • Dela aldrig bankuppgifter, Bank-id eller personuppgifter via sms - ingen seriös organisation ber om personlig information via sms.
  • Var misstänksam mot erbjudanden och vinster - om det låter för bra för att vara sant är det förmodligen det.

Vi har samlat råd om vad du kan göra för att minska risken att drabbas av bedrägerier.

Så här skyddar du dig mot bedrägerier

  1. Kontrollera avsändaren: var misstänksam mot okända telefonsamtal, mejl och sms.
  2. Använd officiella telefonnummer: ring tillbaka via telefonnummer som du själv sökt fram.
  3. Lämna inte ut personlig information: dela aldrig bankkoder eller kortuppgifter via telefon, mejl eller sms.
  4. När du signerar en aktivitet med e-legitimation eller Bank-id: kontrollera alltid vad du signerar innan du skriver under.
  5. Var vaksam på länkar: klicka inte på länkar i misstänkta meddelanden.
  6. Kontakta banken och polisanmäl: vid misstanke om bedrägeri där din e-legitimation eller Bank-id har använts ska du kontakta din bank och göra en polisanmälan.
  7. Installera aldrig program på någon annans uppmaning: det kan användas för fjärrstyrning eller för att stjäla lösenord och bankuppgifter.
  8. Ta det lugnt: låt inte den som kontaktar dig leda dig till att ta snabba och ogenomtänkta beslut.

Tips och länkar till information om hur du förebygger bedrägeriförsök

Här har vi samlat länkar till bra råd om hur du kan skydda dig mot bedrägerier. 

Internetstiftelsen har korta kurser där du kan lära dig känna igen bluffsms, bluffmejl och kortbedrägerier. 

Säkerhet på nätet - Internetstiftelsen

På internetstiftelsens hemsida kan du kolla om personuppgifter som lösenord och personnummer har läckt.

Har mitt lösenord läckt? - Internetstiftelsen

Myndigheten för digital förvaltning har samlat information om hur du kan skydda din e-legitimation. 

Skydda din e-legitimation - e-legitimation.se - DIGG

Säkerhetskollen ger tips på hur du kan lära dig granska hemsidor och känna igen falska webbsidor. 

Falska webbsidor - Säkerhetskollen - SSF