
Skadeanmälan mobiltelefon
Om din mobil har blivit stulen eller om du förlorat eller skadat den.
Innan du gör din anmälan
- Se om du kan få ersättning
Kolla vad din försäkring ersätter.
- Samla ihop information om mobilen
Information som mobilens märke, modell, lagringskapacitet och ålder.
- Gör en anmälan till polisen
Om din mobil har blivit stulen.
- Ta in kostnadsförslag på reparation
Om din mobil har blivit skadad kan du kontakta en reparatör eller affären där du köpt telefonen för att få ett kostnadsförslag på reparation.
Så gäller din försäkring
Ersättning och åldersavdrag
Hemförsäkring Mellan och Stor ger ersättning för en borttappad, skadad eller stulen mobil. Om det skett i samband med ett rån eller inbrott kan du i vissa fall också få ersättning även om du endast har Hemförsäkring Bas.
Din självrisk dras från ersättningen, och även åldersavdrag utifrån hur gammal mobilen är.
Så här ersätter vi din mobil
Stulen eller borttappad mobil
Om du har Hemförsäkring Stor är självrisken 900 kronor, annars är den 1 800 kronor.
För en stulen eller förlorad mobil får du ersättning som motsvarar mobilens värde minus självrisken.
Skadad mobiltelefon
Om du har Hemförsäkring Stor är självrisken 900 kronor, annars är den 1 800 kronor.
Du får i första hand ersättning för reparation av din skadade mobil så länge reparationskostnaden inte är högre än mobilens värde.
Vänd dig till en reparatör eller en återförsäljare och be om ett kostnadsförslag på reparation. Vissa fabrikat använder sig av så kallad utbytesenhet; om telefonen inte går att laga får du i stället ett kostnadsförslag på en fabriksrekonditionerad enhet.
Om mobilen inte kan lagas eller bytas ut får du kontant ersättning som motsvarar mobilens värde minus självrisken som vi drar av från beloppet.
Vi ersätter dig för reparation eller utbyte så länge reparationskostnaden inte överstiger mobilens värde vid skadetillfället.
Spara kvittot på reparationen, vi kan be dig att skicka in detta.
Din självrisk
Avdrag för din självrisk görs från ersättningen.
Har du frågor om reklamationer på reparationer utförda av Godsinlösen AB ska du kontakta vår samarbetspartner Timrå Data & Service. Kontakta dem via www.tdstimra.com/kontakt och ange ditt skadenummer som du hittar på Mina sidor.