Dalila, skadereglerare inom rättsskydd

Hej Dalila, berätta om ditt jobb som skadereglerare inom rättsskydd!

Rättsskydd är en del av många försäkringar, både hemförsäkringar och företagsförsäkringar. Rättsskyddet hjälper till att täcka kostnaderna för juridiskt ombud om man hamnar i en tvist. Det innebär att Folksam kan betala en del av rättegångskostnaderna för att kunden anlitar en advokat eller jurist att företräda en. Tvisterna kan handla om allt från en vårdnadstvist till tvister vid fastighetsaffärer eller fordranstvister.

Som skadereglerare tar jag ställning till om rättsskyddet i en försäkring kan täcka kostnaderna för ombudet i en tvist och gör sedan en skälighetsbedömning av ombudskostnaderna. Jag hanterar ett ärende från att det kommer in till Folksam fram till att jag slutreglerar det. På så sätt får jag som skadereglerare på rättsskydd jobba med varierande arbetsuppgifter, vilket bidrar till att jag ständigt lär mig något nytt.  

Vilka typer av kontakter och samarbeten har du i ditt jobb?

Det är vanligast att anmälan om rättsskydd görs av kundens juridiska ombud. Så jag har mycket kontakt med jurister och advokater när ett ärende behöver kompletteras med uppgifter. Ibland har jag också direkt kontakt med kunden. Sedan har jag ett nära samarbete med mina kollegor. Det är med dem och min chef som jag bollar komplexa ärenden.

Här finns så många juridiska områden och tolkningar, vilket gör att det finns bra karriärmöjligheter.

Du är relativt nyanställd hos oss – berätta om första tiden på jobbet.

Tidigare jobbade jag inom socialtjänsten och kände att jag ville bredda min juridiska kompetens och det har jag verkligen fått göra i det här jobbet. Jag hade inte bilden av att det fanns en sådan juridisk bredd inom försäkringsbranschen. Men här finns så många juridiska områden och tolkningar, vilket gör att det också finns bra karriärmöjligheter. Som nyanställd fick jag en bra introduktion som gjorde att jag snabbt kom in i mina arbetsuppgifter. Jag har fantastiska kollegor och chefer och Folksam är ett företag som bryr sig om sin personal. Jobbet som skadereglerare är över förväntan!

Hur kan du som skadereglerare göra skillnad för våra kunder?

Många kunder som behöver använda rättsskyddet i sin försäkring är i en jobbig och utsatt situation. Man kan vara upprörd eller ledsen. Att hamna i en tvist är något som kan vara ekonomiskt betungande då kostnaderna för att anlita ett ombud är ganska dyrt. Som skadereglerare kan jag ibland lugna en kund genom att bara lyssna och finnas här. Om vi sedan kan bevilja ersättning via rättsskyddet så kan det hjälpa kunden att komma vidare och på så sätt får de möjligheten att få sin sak prövad.