Helena, skadereglerare av olycksfall

Hej Helena! Berätta om ditt jobb som skadereglerare av olycksfall?

Som skadereglerare har jag kontakt med kunder som behöver använda sin olycksfallsförsäkring i Folksam. Många skador kommer in till oss genom att kunden ringer och anmäler sin skada, men allt fler gör sin anmälan via webben. Ärendena kan handla om allt från en olycka som hänt alldeles nyligen till att man har kvarstående besvär eller men från ett tidigare olycksfall.

Enklare skadeärenden kan jag ta beslut om direkt och ge kunden ett snabbt besked. Är det mer komplexa skador kräver det ofta en utredning och att kunden kompletterar med underlag. I de ärendena har vi också möjlighet att ta hjälp av medicinsk expertis. Jag jobbar oftast med ett ärende från att kunden anmäler det till att ärendet är avslutat.

Vad gör att du trivs med ditt jobb?

Det är ett helt enkelt ett jätteroligt jobb! Speciellt när man har jobbat ett tag och lärt sig jobbet. I början var det mycket att lära sig och det tar tid att komma in i alla villkor och annat. Men har du tålamod och tar en bit i taget så blir jobbet både roligt och utvecklande.

Jobbet är till stora delar schemalagt. Men eftersom nästan alla arbetsuppgifter görs digitalt finns det ändå en flexibilitet. Att jobbet är schemastyrt gör också att jag vet vad som förväntas av mig och vilka mina mål är. Och så har jag ju världens bästa kollegor här på kontoret i Linköping!

Det är ett helt enkelt ett jätteroligt jobb! Speciellt när man har jobbat ett tag och lärt sig jobbet.

Hur ska man vara för att gilla att jobba som skadereglerare?

Du behöver förstås vara serviceinriktad och gilla att ha kundkontakt. En vanlig arbetsdag kan jag ha upp till 20 kundkontakter och det kan vara samtal, mejl eller i någon av våra digitala kanaler. I kontakten med kunder är det viktigt att du är inlyssnande, tydlig och anpassar kommunikationen till just den kunden - både i muntliga och skriftliga kontakter. Du behöver också vara lite modig eftersom du fattar beslut som rör en kund och själv kommunicerar beslutet till kunden.

När kan du som skadereglerare göra en verklig skillnad i ditt jobb?

När en kund kontaktar oss är det för att man råkat ut för någon form av olycka, men alla skador täcks ju inte av en försäkring. I de fall en kund som råkat ut för något får ersättning från sin försäkring och jag känner att den ersättningen verkligen betyder något så känner jag att jag gjort skillnad för den kunden. Lite extra glad blir jag förstås också när en nöjd kund tar sig tid och hör av sig med ett mejl eller liknande.