Karin, grafisk formgivare
Karin arbetar som grafisk formgivare. Hon ser till att användarupplevelsen för våra kunder är enkel och visuellt lockande.
Hur kom det sig att du sökte dig till Folksam?
Jag har tidigare jobbat på reklambyrå i konsultliknande roller, men kände efter ett tag att jag ville jobba närmare ett företags kärnverksamhet. Jag ville förstå affären och arbeta inhouse. Folksam lockade eftersom jag var nyfiken på försäkringsbranschen som var helt ny för mig. Jag gillar också att det är ett svenskt företag.
Vad gör du som grafisk formgivare?
Jag arbetar med visuell kommunikation på många olika sätt. Jag jobbar mycket med våra varumärken och det är stor spännvidd mellan uppdragen – allt från att justera försäkringsvillkor till att rigga marknadskampanjer i sociala medier. Det är väldigt kreativt och varierat.
En viktig del av mitt jobb är också att alltid tänka utifrån kundens perspektiv och att med enkla pedagogiska medel försöka göra vår ganska komplexa bransch lite mer tillgänglig. Begriplig och tydlig kommunikation bidrar till nöjda kunder.
En viktig del av mitt jobb är också att alltid tänka utifrån kundens perspektiv och att med enkla pedagogiska medel försöka göra vår ganska komplexa bransch lite mer tillgänglig. Begriplig och tydlig kommunikation bidrar till nöjda kunder.
Det är kreativt och varierat med stor spännvidd mellan uppdragen
Vad gillar du mest med jobbet?
Jag gillar kommunikation och det visuella är mitt uttrycksmedel. Att få arbeta nära ett varumärke öppnar upp spännande möjligheter. Jag gillar också att få vara nära beslutsfattandet.
Vilka karriärmöjligheter finns?
Vi har en stor bredd av tjänster – exempelvis copywriter, art director, projekt- och produktionsledare och producent av rörlig grafik och film. Inom marknadsavdelningen finns även mer analytiska roller inom allt från kundutveckling till skadeförebyggande.
Vad är det bästa med Folksam som arbetsplats?
Trygghet. Folksam är en inkluderande och prestigelös arbetsgivare. Där goda initiativ faktiskt blir av!