Cykelhjälmar 2023

Test av cykelhjälmar för vuxna

Bra val-hjälmar
2023: Bra

För dig som älskar att cykla är en riktigt bra cykelhjälm A och O, för det finns stora skillnader mellan cykelhjälmar, både när det gäller priset och hur bra de skyddar. För din trygghets skull testar vi regelbundet cykelhjälmar och nu är vårt senaste cykelhjälmstest för ungdomar och vuxna ute. Kolla in vilka cykelhjälmar som fick utmärkelsen Bra val 2023.

Bästa cykelhjälmen får märkningen Bra val

Folksams cykelhjälmstest visar vilka hjälmar som ger bäst skydd. Testerna går längre än vad lagen kräver och visar hur cykelhjälmen skyddar vid sneda islag och rotation – vilket vi vet är kritiskt för hjärnskakning. Hjälmarna som får det bästa totalresultatet får märkningen Bra val.

Se också vilka barncykelhjälmar som är Bra val ›

En hjälm som fått märkningen Bra val i vårt test av cykelhjälmar uppfyller lagkraven plus att den har klarat Folksams tester och är därmed bättre än övriga cykelhjälmar i vårt test. Här visas alla hjälmar märkta med Bra val år 2017, 2019, 2020, 2021 och 2023. 

I 2023 års test är det totalt tre cykelhjälmar som utmärker sig och som får Folksams utmärkelse Bra val: Bell XR Spherical, Scott Tago Plus och Specialized S-Works Prevail 3. Dessa hjälmar är över 15 procent bättre än medelhjälmen och fick bra resultat i samtliga fem delmoment.

Samtliga hjälmar uppfyller lagkraven och har tidigare testats för raka islag. Folksam testar förutom raka islag även hur hjälmen skyddar vid sneda islag och rotation.

Betyg 4, belönas med Bra val. Hjälmen är mer än 15 procent bättre än genomsnittet samt att den är bättre såväl vid raka som sneda islag. Den ger ett bra skydd och är en hjälm som vi rekommenderar.

Betyg 3, får en hjälm som är mer än 15 procent bättre än genomsnittet men fick sämre resultat i minst ett av de fem ingående deltesterna. En hjälm med betyg 3 ger också ett bra skydd.

Betyg 2, får en hjälm som fått ett genomsnittligt testresultat (inom +/- 14%).

Betyg 1,  får en hjälm som är mer än 15 procent sämre än genomsnittet.

Hjälmen har ett extra skydd som dämpar rotationskraft, till exempel vid sneda islag.

Cykelhjälmar Testår Pris Betyg
2020 ca 3 000 kr 4
2017 ca 1 700 kr 4
2023 ca 2 100 kr 4
2020 ca 500 kr 4
2020 ca 1 700 kr 4
2019 ca 2 300 kr 4
2020 ca 3 000 kr Ej längre Bra val
2020 ca 700 kr 4
2017 ca 600 kr 4
2021 ca 1 600 kr 4
2023 ca 1 700 kr 4
2020 ca 1 600 kr 4
2021 ca 700 kr 4
2023 ca 3 700 kr 4
2019 ca 1 500 kr 4
2017 ca 1 900-2 400 kr 4
2020 ca 3 200 kr 4
2019 ca 900 kr 4
2020 ca 1 600 kr 4

Ladda ner

Rapport 2023 som nedladdningsbar PDF.

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2023

Bicycle Helmets 2023 Tested by Folksam

Övriga cykelhjälmar är de som fått betyget 1–3.

Samtliga hjälmar uppfyller lagkraven och har tidigare testats för raka islag. Folksam testar förutom raka islag även hur hjälmen skyddar vid sneda islag och rotation.

Betyg 4, belönas med Bra val. Hjälmen är mer än 15 procent bättre än genomsnittet samt att den är bättre såväl vid raka som sneda islag. Den ger ett bra skydd och är en hjälm som vi rekommenderar.

Betyg 3, får en hjälm som är mer än 15 procent bättre än genomsnittet men fick sämre resultat i minst ett av de fem ingående deltesterna. En hjälm med betyg 3 ger också ett bra skydd.

Betyg 2, får en hjälm som fått ett genomsnittligt testresultat (inom +/- 14%).

Betyg 1,  får en hjälm som är mer än 15 procent sämre än genomsnittet.

Hjälmen har ett extra skydd som dämpar rotationskraft, till exempel vid sneda islag.

Cykelhjälmar Testår Pris Betyg
2023 ca 900 kr 3
2020 ca 800 kr 3
2020 ca 750 kr 3
2021 ca 1 600 kr 3
2021 ca 2 500 kr 3
2021 ca 900 kr 3
2020 ca 1 300 kr 3
2019 ca 1 000 kr 3
2023 ca 800 kr 3
2019 ca 1 500 kr 3
2023 ca 900 kr 3
2021 ca 1 700 kr 3
2017 ca 1 100-1 600 kr 3
2023 ca 1 100 kr 3
2017 ca 800-1 000 kr 3
2020 ca 600 kr 2
2023 ca 1 300 kr 2
2019 ca 1 500 kr 2
2021 ca 1 600 kr 2
2021 ca 1 500 kr 2
2020 ca 140 kr 2
2019 ca 1 700 kr 2
2021 ca 1 300 kr 2
2021 ca 2 600 kr 2
2020 ca 1 100 kr 2
2023 ca 1 200 kr 2
2020 ca 1 000 kr 2
2020 ca 1 000 kr 2
2020 ca 700 kr 2
2019 ca 1 100 kr 2
2020 ca 1 600 kr 2
2021 ca 2 500 kr 2
2019 ca 1 600 kr 2
2023 ca 1 000 kr 2
2020 ca 2 300 kr 2
2023 ca 2 500 kr 2
2020 ca 350 kr 2
2021 ca 2 700 kr 2
2020 ca 2 200 kr 2
2020 ca 1 500 kr 2
2017 ca 800-900 kr 2
2020 ca 550 kr 2
2017 ca 750–900 kr 1
2020 ca 500 kr 1
2023 ca 400 kr 1
2017 ca 650 kr 1
2017 ca 300 kr 1
2019 ca 1 600 kr 1
2020 ca 650 kr 1
2023 ca 800 kr 1
2020 ca 400 kr 1
2021 ca 1 500 kr 1
2023 ca 800 kr 1
2021 ca 1 500 kr 1
2023 ca 700 kr 1
2019 ca 300 kr 1
2019 ca 200 kr 1
2023 ca 800 kr 1
2020 ca 750 kr 1
2021 ca 900 kr 1

De cykelhjälmar som ingår i Folksams test är redan testade och godkända enligt CE-standard, men då testas cykelhjälmarna bara för rakt islag. Ett rakt islag speglar hjälmens energiupptagning, men inte vad som händer i hjärnan vid en cykelolycka.

När en cyklist kör omkull eller blir påkörd, blir islaget i princip alltid snett mot marken eller bilen. Därför testar vi även hur väl cykelhjälmen skyddar vid sneda islag. 

Urvalet av cykelhjälmar

I 2023 års test av cykelhjälmar har vi valt att testa hjälmar för vuxna som vi tidigare inte har testat. Vi har utgått från cykelhjälmar som är nya på marknaden eller som säljer bra. Utifrån det har vi sedan valt ut ett antal cykelhjälmar av olika typer och i olika prisklasser. Cykelhjälmarna som utmärkte sig i tidigare års test är fortfarande ett bra val. 

Så gick testet av cykelhjälmar till

Vi har gjort fem tester per cykelhjälm. För att säkerställa resultatet testades två hjälmar för varje testmoment. De två första testerna motsvarar de lagkrav som ställs på en cykelhjälm och innebär ett rakt islag av huvudet vid 20 kilometer i timmen. 

Test av rakt islag mot cykelhjälm.

Sedan har vi gjort ytterligare tre tester som speglar sneda islag med olika träffpunkter och rotationsriktningar. Just rotation av huvudet vid islag, vet vi är kritiskt för hjärnskador. Testerna genomfördes med en träffhastighet på 22 km i timmen.

Vi testar även sneda islag av cykelhjälm.

Datasimulering utifrån testresultat

Vidare har vi genomfört datasimulering för att bättre värdera risken för hjärnskakning vid de sneda islagen baserat på mätvärden i de fysiska testerna. Här har vi använt en modell av människohjärnan som är framtagen av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Då modellen är uppbyggd utifrån vilken belastning hjärnan tål, användes denna för att avgöra om de uppmätta värdena var skadliga - samt vilken cykelhjälm som reducerar krafterna på hjärnan bäst. Rött innebär hög belastning och blå låg belastning. Genom att testa cykelhjälmens egenskaper i fler situationer, gynnas de hjälmar som inte bara är framtagna för att klara lagkravet. 

Datasimuleringen visar skillnad mellan bästa och sämsta cykelhjälmen

I våra simuleringsfilmer visar vi vad som händer vid snett islag på främre delen av cykelhjälmen. Resultaten är från en av de bästa och en av de sämre hjälmarna i testet. Simuleringen visar att belastningen i hjärnan är betydligt lägre med den bästa cykelhjälmen och därmed är också risken att skadas betydligt lägre.

Simuleringen visar att risken att skadas med de bättre cykelhjälmarna är betydligt mindre. 

Datasimuleringen visar vad som händer i hjärnan vid islag.

Typ av test

Det här görs i testet

Testhastighet

Raka islag

Två islag mot hjälmen för att testa hjälmens stötupptagningsförmåga.

20 km/h

Sneda islag

Tre islag: snett islag mot ovandelen av hjälmen, snett islag mot sidan av hjälmen och snett islag mot främre delen av hjälmen.

22 km/h

Simulering

För att avgöra om de uppmätta värdena i dockhuvudet är skadliga har vi använt en matematisk datasimuleringsmodell av hjärnan.

 

Alla rapporter

Folksams test av cykelhjälmar för vuxna 2023

Bicycle Helmets 2023 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2021

Bicycle Helmets 2021 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2020

Bicycle Helmets 2020 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2019

Bicycle Helmets 2019 Tested by Folksam

Folksams test av cykelhjälmar för ungdomar och vuxna 2017

Bicycle Helmets 2017 Tested by Folksam

Barn och ungdomar under 15 år ska enligt lagen använda cykelhjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Barn upp till och med sju år rekommenderas att använda hjälm med grönt spänne. Värt att veta är att alla hjälmar som säljs i Sverige är testade och godkända enligt Konsumentverkets CE-normer och EU:s krav, EN1078 eller EN1080 (småbarnshjälm med grönt spänne).

De cykelhjälmar som vi har utsett som ett Bra val är mer än 15 procent bättre än genomsnittet samt att de är bättre såväl vid raka som sneda islag. 

Här är några tips inför köpet av cykelhjälm:

  • Köp en cykelhjälm som passar ditt huvud och sitter skönt. Den ska inte kunna trilla av eller glida upp och ner vid nacken. Hjälmen ska täcka panna, hjässa och bakhuvud. 
  • Remmarna ska dras åt så att de är fria runt öronen. Hakbandet är lagom spänt och du får in två fingrar mellan bandet och hakan. 
  • Hjälm med rotationsskydd till exempel MIPS-system ger extra skydd mot huvudskador. 
  • Om du köper till ett barn, köp inte en för stor hjälm som barnet ska växa i. 

Hur länge kan jag ha en cykelhjälm?

Det beror på vad hjälmen utsatts för och hur ofta den använts. Om hjälmen varit utsatt för yttre våld – köp alltid en ny! 

Extra skydd mot rotationsvåld

Vissa hjälmar är utrustade med rotationsskydd för att minska huvudets rotation vid ett islag. Rotationsvåld orsakar det förlopp som hjärnan är allra mest känslig för.

Resultatet från Folksams hjälmtester visar att de hjälmar som kommer bäst ut i testet är utrustade med rotationsskyddet MIPS (Multi-directional Impact Protection System) WaveCel, med flera. Men testerna visar också att MIPS eller WaveCel inte är någon garant för att få högsta betyg. 

Det vanligaste felet är att cykelhjälmen sitter för högt uppe i pannan och att remmarna inte är tillräckligt åtdragna. För att uppnå maximalt skydd, välj rätt storlek så att den täcker huvudet och upplevs skön. Hjälmen ska sitta så att den täcker pannan, bakhuvud och hjässa. Den får inte glida ner i nacken. 
 
Innan du börjar använda cykelhjälmen, justera eventuellt nackvred och remmar. Remmarna ska dras så att öronen är fria. Hakbandet är lagom spänt om du får in ett finger mellan bandet och hakan. Det är viktigt att hjälmen sitter stadigt. 

Exempel på hur du ska, och inte ska, sätta på cykelhjälmen.

Hövding 3 är ett huvudskydd i form av en krage som du bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet vid en olycka. Vi har tidigare testat Hövding och hittills är det ingen vanlig cykelhjälm som lyckats lika bra. Trots detta kan vi inte rekommendera Hövding 3 som Bra val då det inte är säkert att den skyddar dig som cyklist fullt ut i en kollision med ett motorfordon. 

Hövding 3 fick överlägset bäst testresultat 2020, både när det gäller stötupptagning och vid sneda islag. En begränsning är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål utan att du faller av cykeln. Till exempel om du kör på en gren, skylt eller då en lastbilsdörr öppnas framför dig – dessa olyckor är dock ovanliga. Vidare är det inte säkert att Hövding 3 skyddar dig som cyklist i kollision med ett motorfordon. Hövding 3 kommer beroende på vilken hastighet du blir påkörd i eventuellt inte hinna aktiveras och utvecklas fullt ut och därmed inte skydda. 

Mer info: Krocktest mellan cykel och bil

Så fungerar Hövding

Cyklistens rörelser registreras med hjälp av sensorer och gyron. Om Hövding upptäcker ett onormalt rörelsemönster blåses den upp på en tiondels sekund. 

Trycket i krockkudden hålls konstant under flera sekunder och skyddar därför huvudet mot flera slag under samma olycka. När vi testat Hövding har den varit uppblåst och vi har därför inte testat dess förmåga att identifiera en olycka. För att studera hur Hövding aktiveras och blåses upp har vi också använt oss av en stuntman som kört in i en stolpe. 

Företaget Hövding har själva gjort krocktester på RISE och VTI för att se att hjälmen aktiveras. RISE har även utfört oberoende tester för att CE-märka Hövding.

MIPS (Multi-directional Impact Protection System) är ett extra lager i hjälmen som är designat för att skydda mot det rotationsvåld som uppstår när du som cyklist faller mot marken eller blir påkörd. Hjärnan är extra känslig för rotationsvåld och det är detta som orsakar de mest allvarliga hjärnskadorna.

I 2023 års test av cykelhjälmar ingår två olika typer av skydd mot rotationsvåld, MIPS och KinetiCore. De tre hjälmar som är ett Bra val i 2023 års test är utrustade med den svenska uppfinningen MIPS.   

Däremot är det ingen garanti att en hjälm med rotationsskydd ger lägre belastning på hjärnan. Hjälmar med MIPS och KinetiCore finns även bland de hjälmarna med sämst resultat. 

Här kan du hitta svar på vanliga frågor om cykelhjälmar.

Folksam har testat de vanligaste cykelhjälmarna på marknaden som ger bäst skydd. Testerna går längre än vad lagen kräver och visar hur cykelhjälmen skyddar vid sneda islag och rotation vilket kan orsaka hjärnskakning. Väljer du en cykelhjälm som är ett Bra val får du en hjälm som är 15 procent bättre än medelhjälmen. 

Nej, det behöver du inte. Det viktigaste är att du använder cykelhjälm eftersom två av tre huvudskador kan undvikas om man använder hjälm. Däremot är vår rekommendation att när det väl är dags att köpa en ny cykelhjälm att köpa en hjälm som vi rekommenderar. 

Det är svårt att ge någon exakt rekommendation, eftersom det beror på vad hjälmen utsatts för och hur ofta den använts. Om hjälmen har varit utsatt för yttre våld ska du alltid köpa en ny.  

Hjälmtillverkarna tar hänsyn till materialutmattningen och råder därför till att byta ut cykelhjälmen vart tredje till femte år. 

Sedan 2005 är det lag på att barn upp till 15 år måste ha hjälm på tvåhjulig cykel. Men vi rekommenderar att du alltid har cykelhjälm när du cyklar oavsett ålder. 

En tunn mössa påverkar inte cykelhjälmens skyddsegenskaper. Men tänk på att remsystemet måste justeras. En tjockare mössa trycker upp hjälmen vilket gör att den inte skyddar delar av huvudet lika bra.

Varje dag råkar tre cyklister ut för huvudskador. Två av tre huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten hade burit hjälm vid olyckstillfället. Vid svårare huvudskador är skyddseffekten än högre. I närmare hälften av alla dödsolyckor hade cyklisten överlevt om hjälm hade använts. 

Vissa cykelhjälmar gör det lättare att ha hårtofs utan att det stör. Man kan uppleva att MIPS-skiktet fastnar i håret  Bell XR Spherical MIPS är däremot utrustad med en annan typ av MIPS, vilket minskar den risken. 

För att en hjälm ska kunna säljas på europeiska marknaden måste tillverkaren kunna visa att den uppfyller grundläggande säkerhetskrav för personlig skyddsutrustning. Vid denna certifiering testas exempelvis hjälmarnas energiupptagning vid ett rakt islag. Detta speglar inte till fullo olycksförloppet vid en cykelolycka.

Många gånger sker sneda islag som innebär att huvudet utsätts för rotationskrafter, vilket hjärnan är mycket känslig för och därför kan skador såsom hjärnskakning av olika svårighetsgrad inträffa. Vi har efterliknat detta i Folksams test av cykelhjälmar eftersom ett snett slag mot huvudet kan orsaka svåra hjärnskador som kan ge långvariga konsekvenser. 

Till skillnad mot de test som utförs enligt lagkrav testar Folksam även sneda islag och därmed testar vi hur bra hjälmen skyddar mot hjärnskakning eller mer allvarliga hjärnskador. Att testa ett snett islag speglar bättre vad som händer vid en verklig olycka. Folksam mäter även vad som händer i hjärnan. De tester som genomförs för att godkänna att en hjälm får säljas på svenska marknaden visar bara hur bra hjälmen skyddar mot en skallfraktur men inte mot en hjärnskakning eller svårare hjärnskada. 

Vid en cykelolycka då man slår i huvudet kommer huvudet att utsättas för rotationsvåld. Rotationsvåld orsakar det förlopp som hjärnan är allra mest känslig för. Rotationsvåldet kan orsaka dragningar mellan hjärnans olika vävnader – nervtrådar, blodkärl och hjärnvävnad. Detta kan ge upphov till en hjärnskakning eller i värsta fall en nervskada eller en blödning. 
 
När vi testar mot en sned yta kommer vi sätta det hjälmbeklädda huvudet i rotation på liknande sätt som sker vid en olycka och därför är detta testmoment betydligt mer verklighetsnära än då hjälmar testas för ett rakt islag. 

Det ställs inga krav på att dagens hjälmar ska skydda mot rotationsvåld, det våld som framförallt orsakar hjärnskador. Folksam har sedan 2012 kontinuerligt utfört konsumenttester av hjälmar för att belysa att dagens hjälmar inte fullt ut skyddar mot huvudskador.

Totalt har Folksam genomfört 16 tester av cykel-, rid- och skidhjälmar sedan 2012. Syftet med dessa tester är att hjälpa våra kunder att göra ett säkert val av hjälm och att driva på utveckling av säkrare hjälmar. Folksam deltar även i standardiseringsarbetet gällande TK 525 Hjälmar och verkar för att det ska införas krav kopplat till sneda islag.

Med våra hjälmtester hoppas vi att fler konsumenter ska göra medvetna val när de köper cykelhjälm. På så sätt bidrar vi till att efterfrågan på säkra hjälmar ökar. Konsumenternas ökade efterfrågan kan också påskynda att lagkraven ändras. 

Cykelsäkerhet

En bra hjälm är inte det enda du behöver för att vara säker din cykel. Om du både vill se och synas i mörkret när du cyklar till jobbet eller på fritiden, behöver du välja en bra cykellampa. 

Cykellampors användningsområden, prestanda och pris skiljer sig åt en hel del. Vi testar regelbundet cykellampor som gör mörkercyklingen säkrare för dig oavsett om du cyklar i stadstrafik eller på skogsbanor.

Till vårt test av cykellampor

Landsvägscykling är ett härligt sätt att cykla på. För dem som tränar inför tävling är landsvägar ofta ett måste då det går snabbt. Andra som pendlar till jobb eller fritidsaktiviteter som saknar tillgång till cykelbana behöver också samsas i trafiken. 

Det är en utmaning att cykla på väg utanför tätortsområden. Bilister och cyklister använder samma körbana och ofta med tajt marginal, både för en bilist som ska köra om och för cyklist som ska följa väggrenen. Vi har samlat tips och regler som gör din färd på vägen både säkrare och roligare. 

Cykla på landsväg säkert

Varje år dör 15 cyklister efter att ha kolliderat med ett motorfordon. Flera hundra skadas allvarligt. De två vanligaste olyckssituationerna som orsakar de allvarligaste skadorna är en korsningsolycka där en cyklist blir påkörd i sidan i 40 km/h och en där en cyklist blir påkörd bakifrån av en bil som kör 70 km/h. 

Vi har utfört tester på båda situationer som visar faran och hur säkerheten kan förbättras både genom autobroms på bilar och med säker utrustning.

Krocktest mellan cykel och bil

I takt med att elsparkcyklar blivit allt mer populära ökar även olyckorna. De senaste åren har det skett en stor ökning, inte bara allvarliga olyckor utan tyvärr även dödsfall. 

En hög andel av de som råkar ut för olyckor är barn och ungdomar under 18 år. Utan trafikvana och med elsparkcyklar som har hög hastighet är det en utsatt grupp. 

På vår sida om elsparkcykel har vi samlat viktiga lagar och regler samt hur du kan undvika stöld och vad hemförsäkringen täcker. 

Elsparkcykel – säkerhet och hur hemförsäkringen gäller

Att cykla är en skön och hälsosam träning, men varje år skadas i Sverige cirka 2 000 cyklister svårt. På vår sida Säkerhet på cykel kan du läsa om ytterligare sätt du kan öka tryggheten för dig och andra som cyklar.


Ett moln det står hej i
Hej! helena-stigson-email

Ställ din fråga direkt till vår forskare Helena Stigson

Alla kan ha otur på cykeln

Har du en olycksfallsförsäkring får du ersättning, till exempel om du bryter handleden eller slår ut en tand.

Köp försäkringen här

Är din cykel rätt försäkrad?

Vårt jobb är att skapa trygghet vid olika händelser i livet. Med rätt cykelförsäkring får du hjälp om oturen är framme.

Försäkra din cykel