Tillgänglighet för folksam.se
Folksam står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur folksam.se uppfyller de lagar som finns kring tillgänglighet, tillgänglighetsproblem och hur du kan kontakta oss kring dessa frågor.
Aktuella lagar och standarder
Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet är kopplade till den internationella standarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Post- och telestyrelsen har tillsynsansvar för produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom bland annat e-handel.
Webbplatsens tillgänglighet
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen dessvärre inte är helt tillgängliga. Dessa brister leder till problem för flera olika användargrupper och medför att webbplatsen inte är förenlig med lagkraven. Vårt mål är att uppfylla kraven; den skuld som finns kring dessa frågor är högst beklaglig, och vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet.
Kontakta oss angående tillgänglighetsfrågor
Om du behöver innehåll från folksam.se som inte är tillgängligt för dig, eller om du vill rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet, kan du meddela oss. Svarstiden är normalt 72 timmar.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till tillganglighet@folksam.se
- ring 0771-950 950.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har såväl gjort självskattningar (intern testning), som låtit externa aktörer göra oberoende granskningar av folksam.se.
Senaste bedömningen gjordes den 30 oktober 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 19 mars 2025.