Försenat bagage
Om ditt bagage har blivit försenat på resan.
Innan du gör din anmälan
- Gör först en anmälan på flygplatsen
Fyll i en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report).
- Samla ihop information om ditt bagage
Information som visar när din PIR-rapport gjordes, exempelvis en e-postbekräftelse, och när bagaget slutligen levererades till dig.
- Spara alla kvitton
Om du har betalat resan med kort och har reseförsäkring via kortföretaget ersätter de ofta nödvändiga inköp upp till olika maxbelopp.
Så gäller din försäkring
Hemförsäkring Bas, Mellan och Stor ger dig ersättning om ditt bagage är minst 8 timmar försenat.
- Vid 8–24 timmars försening ersätter vi 500 kronor per kolli.
- Vid mer än 24 timmars försening ersätter vi ytterligare 500 kronor per kolli, max totalt 1 000 kronor per kolli.
Du betalar ingen självrisk.
- Bagage som är försenat på hemresan.
- Försenat bagage på en tjänsteresa.
- Försenat bagage under resor inom Sverige som är kortare än två dygn.
Du har också rätt till ersättning från flygbolaget, eller researrangören om du köpt en paketresa.
Om det har gått 21 dagar utan att du fått ditt bagage har du rätt till ersättning från flygbolaget eller researrangören, för både väskan och dess innehåll. Folksam ger dig ersättning för den eventuella del som de inte ersätter – gör då en ny anmälan till oss efter att du fått beslut från dem.