Anmäl skadad glasruta i bostad
Om glasrutor i fönster, dörrar, inglasad balkong eller altan i ditt boende har skadats.
Innan du gör din anmälan
- Se om du kan få ersättning
Kolla vad din försäkring ersätter och vilken självrisk du har.
- Ha uppgifter om glasrutan tillhands
Du behöver ange ungefär vilket mått det är på den skadade glasrutan/glasrutorna.
- Om du redan har kontaktat glasmästare
Uppge vilket glasmästeri du har anlitat och meddela om du har fått ett kostnadsförslag.
- Om du redan har reparerat din glasruta
Ange kostnaden för reparationen i din skadeanmälan.
Så gäller din försäkring
Du som har vår villaförsäkring eller bostadsrättsförsäkring får ersättning för skadade glasrutor.
Om din bostadsrättsförening har tecknat en försäkring i Folksam anmäler du din skada här:
Så ersätter vi din skada
För glasrutor som tillhör din försäkrade bostad är självrisken 1 800 kronor, om du inte har valt en förhöjd självrisk. På Mina sidor kan du se vilken självrisk du har.
Vi ersätter kostnaden för att återställa glasrutan med avdrag för din självrisk, den betalar du själv vid åtgärdande av skadan.
Vi samarbetar med företagen Glaskedjan och Ryds Glas. Vi skickar en arbetsorder till dem med information om din självrisk och dina kontaktuppgifter. Sedan kontaktar de dig för att boka in en reparation. Du betalar din självrisk direkt till Glaskedjan eller Ryds Glas.
Om du bor i bostadsrätt behöver du kontakta bostadsrättsföreningen för att ta reda på vem som är ansvarig för att återställa de skadade glasrutorna.
Om det är du som privatperson som bär ansvaret och har tecknat en privat bostadsrättsförsäkring i Folksam anmäler du skadan till oss.
Vi ersätter inte skada på isolerglas som endast består i att konstruktionen blivit otät, skada på glas i drivbänkar och inglasad byggnad, t.ex. växthus samt skada genom byggnads- och sprängningsarbete.
Om du bor i hyresrätt är det fastighetsvärdens ansvar att ersätta de skadade glasrutorna.
Om du nyttjar ROT-avdraget kan du inte få ersättning via din försäkring.