När man ska bedöma en bils krocksäkerhet finns det i huvudsak två metoder, analys av verkliga olyckor och krocktester. Det finns fördelar och nackdelar med båda.
Krocka med docka
Begränsningen med krocktester är att de inte alltid stämmer överens med verkligheten. De utförs under mycket kontrollerade former, i utvalda situationer och med en krockdocka istället för en riktig människa. Dockan motsvarar en fullt frisk man i sina bästa år.
Ytterligare en begränsning med krockprov är att resultaten bara kan jämföras inom den egna storleksklassen. Fördelen med krockprov jämfört med resultat från verkligheten är att krocktesterna snabbt kan ge en indikation om nya bilars säkerhetsnivå.
Kontroller av överensstämmelse mellan krockprov och utfall i verkliga olyckor visar också att krockproven väl beskriver den verkliga krocksäkerheten.
Krocka på riktigt
Studier av verkliga bilkrockar kan inte användas på nya bilar eftersom de måste rulla på vägarna ett par år och vara inblandade i tillräckligt många olyckor för att kunna utvärderas.
Men fördelarna med metoden överväger ändå, eftersom den bland annat ger ett mer heltäckande resultat. Verkliga olyckor sker när, var och hur som helst. De drabbar män, kvinnor, unga och gamla. De sker ur alla tänkbara vinklar och mellan alla typer av fordon och föremål.