Ring oss om dina personliga ärenden
0771-950 950
Skadeärenden
Övriga ärenden
fred 8–17
helger 9–16
Vid akut skada övrig tid
Bärgning/assistans
Sjuk eller skadad på resa
Bilskada utomlands
Om du har specifika frågor om just dina försäkringar eller sparande, vill ändra något eller få hjälp att köpa rätt försäkring ska du ringa vår kundservice på 0771-950 950 eller chatta med oss här på webben.
Vanliga frågor och svar
Förlust, stöld eller skada
Hur anmäler jag en förlust, stöld eller skada?
Du anmäler enklast din skada här via vår webbplats. Är det kväll eller helg och du har råkat ut för en akut skada kan du ringa vår jour på telefon 020-45 00 00.
Vad händer efter att jag har gjort min anmälan?
De uppgifter du lämnar samlas i ditt skadeärende. Vi kan behöva fråga dig mer om när och var händelsen inträffade och vad som blivit skadat. Gäller det till exempel föremål behöver vi veta ålder och pris på det som är skadat. Är ett fordon inblandat behöver vi registreringsnummer.
Ditt ärende får ett unikt skade-/ärendenummer. Det finns i de flesta fall med i bekräftelsen på din skadeanmälan.
Övriga ärenden
Har du fått brev om kontantutbetalning av återbäring och undrar när den sker?
Nästa kontantutbetalning av återbäring från Folksam Ömsesidig Livförsäkring sker den 11-12 december.
Har du anmält ditt konto på swedbank.se/kontoregister så sätter vi in dina utbetalningar direkt på ditt bankkonto. Om inte kommer du att få en utbetalningsavi. Då kan det dröja ytterligare några dagar innan avin når dig.
Måste jag anmäla till er om jag flyttar?
Nej, adressändring meddelas automatisk via Skatteverket till Folksam. (Har du inte anmält din flytt till Skatteverket ännu, adressändra på deras webbplats.) Om det har skett förändringar i ditt försäkringsbehov, till exempel vid flytt från lägenhet till villa eller bostadsrätt; ring oss så hjälper vi dig med detta.
Hur säger jag upp min försäkring?
Det gör du enklast genom att kontakta oss via vår chatt eller ringa oss på telefon 0771-950 950. Det går också bra att till exempel skicka brev till Folksam 106 60 STOCKHOLM.
Jag hade ingen täckning på kontot när pengarna skulle dras, vad händer nu?
Vi drar pengarna den sista bankdagen varje månad. Saknas det täckning, så drar vi dubbelt belopp månaden efter. (Gäller för privatpersoner).
Kan jag betala med e-faktura?
Vi erbjuder e-faktura till dig som betalar dina försäkringar per kvartal, halvår och helår. Betalar du per månad har du möjlighet att betala via autogiro.
Det är enkelt att anmäla dig till e-faktura. Anmäl dig via din internetbank, så övergår alla dina fakturor som du har på papper till e-faktura.
Vad är en gruppförsäkring?
En gruppförsäkring är ett avtal mellan Folksam och din fackliga organisation. Genom detta samarbete kan vi på ett förmånligt och enkelt sätt öka din och din familjs trygghet. Kolla här om ditt förbund finns med.
Har ni ringt mig från ett 010-nummer?
De här telefonnumren tillhör oss på Folksam och används när vi ringer upp våra kunder, till exempel för att gå igenom deras försäkringsskydd.
Om du upplever problem, eller har några frågor kring detta så kontakta oss gärna på 0771-950 950, eller genom e-post.
Komplettera anmäld skada
Vill du komplettera en redan anmäld skada?
-
Du kompletterar ditt ärende i formuläret nedan. För att kunna göra det måste du först ha anmält skadan så att du har fått ett skadenummer. Genom att logga in på Mina sidor kan du se vad dina skadeärenden har för skadenummer.
Behöver du anmäla skada gör du det enklast via vår webbanmälan.
E-post för företagare
E-post formulär för dig som är företagare
- Om du är företagare och har frågor om företagets försäkringar kan du fylla i formuläret nedan. Är du privatperson och vill få hjälp med dina försäkringar kan du ringa oss på 0771-950 950 eller chatta med oss.
Om du vill skicka brev till oss
Om du har allmänna frågor och vill skicka brev till oss är adressen:
106 60 Stockholm
Om du har ett pågående skadeärenden:
Vi har olika postadresser för olika skadeärenden. Du som har anmält en skada och fått ett brev av oss hittar rätt adress i vårt brev. Där finns även namn och telefonnummer till din handläggare.
Om du inte har fått ett brev eller är osäker på vilken adress du ska använda – ring oss på 0771-950 950
Kom ihåg att alltid ange ditt skadenummer i de handlingar du skickar in till oss.