Tips, råd och datum för däckbyte

När du ska byta till vinterdäck beror på var i Sverige du bor, hur väderförhållandena ser ut där du ska köra bil och om du vill undvika att bli överraskad av vinterväglag.

Här får du information om vilka datum som gäller för vinterdäck, sommardäck och dubbdäck, vad lagen säger om vinterdäck och tips om hur du håller dig säker på vägarna. Försök vara ute i god tid med ditt däckbyte!

Datum för byte av sommardäck och vinterdäck

  • 1 oktober – 15 april får du ha dubbdäck på din bil.
  • 1 december – 31 mars måste du ha vinterdäck på bilen om det är vinterväglag.

Om det är snö och is på vägen är det okej att ha dubbdäck även annan tid. Vinterdäck utan dubb får du köra med året runt även om det är bättre att byta till sommardäck.

En bilförsäkring med högt betyg

  • Vår Bilförsäkring Stor har det du behöver för att vara trygg på vägen och får betyget 4,6 av 5 hos Konsumenternas försäkringsbyrå.
  • Våra bilförsäkringar

Sommardäck

När vintersäsongen är över och risken för snö och is är låg är det dags att byta till sommardäck. Med sommardäck får du utmärkt grepp på torra och våta vägar i varma förhållanden. Din bil får också förbättrad broms- och kurvprestanda och sliter mindre på vägen jämfört med vinterdäck.

Minsta mönsterdjup på sommardäck

Dina sommardäck på bilen ska ha minst 1,6 millimeter i mönsterdjup enligt lag. Mönsterdjupskravet är till för din säkerhet och för att bilen ska ha ett bra väggrepp på torra vägar under sommarsäsongen.

Hur länge håller däcken?

Hållbarheten för både sommardäck och vinterdäck beror bland annat på däckens kvalitet, väderpåverkan och din körstil. Om du sköter om dina däck ordentligt kan de hålla i flera år. Här är några riktlinjer att tänka på:
  • Däckens ålder: Däcktillverkare brukar rekommendera att du inte använder däck fem till sex år efter att de producerades. Det finns också rekommendationer som säger max 6 år från att däcken börjar användas och max 10 år från produktionsdatum.
    Du hittar produktionsdatumet på däcket i form av fyra siffror i en oval, där de första två siffrorna är veckonumret och de två sista året. Om det står "3022" tillverkades däcket i den 30:e veckan år 2022.
    Tänk på att även däck som inte används åldras och förlorar sin prestanda om du inte förvarar dem på rätt sätt.
  • Körstil: Din körstil kan påverka däckens livslängd. Aggressiv körning, tung belastning och överdrivet slitage kan minska däckens livslängd.
  • Underhåll: Om du sköter om dina däck kan de hålla längre. Du kan till exempel kontrollera lufttrycket regelbundet, justera hjulinställningen och balansera däcken så att de åldras långsammare.
  • Lagringsförhållanden: När du tar av dina sommardäck för vintern är det bra att förvara dem på en sval, mörk plats och skydda dem från direkt solljus och väderpåverkan. Är däcken gamla och slitna är det läge att köpa nya till nästa däckbyte.
    Du ska även förvara oanvända däck på en sval och torr plats så att de inte åldras fastän du inte har kört med dem. 

Vinterdäck

Vinterdäcken är utformade för att ge bättre grepp och öka trafiksäkerheten i kalla, hala och snöiga väderförhållanden.

Om det är vinterväglag ska din bil ha vinterdäck från 1 december - 31 mars. Under 1 oktober – 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck, men är det snö och is på vägen får du köra med dubbdäck ända till snön och isen försvinner.

Vinterdäckslagen

Enligt lagen om vinterdäck är det obligatoriskt för dig som bilförare att använda vinterdäck på bilen när väglaget kräver det. Vinterdäckslagen ska öka trafiksäkerheten när det är kallt och snöigt och genom lagkrav se till att du har lämpliga däck på ditt fordon.

Om du bryter mot vinterdäckslagen kan du få böter. Det kan också påverka din rätt till försäkringsersättning om du är inblandad i en trafikolycka.

Vad är vinterväglag?

Det är vinterväglag när det är snö, is, snömodd eller frost på vägen.

Skillnad mellan dubbdäck, dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) och allrounddäck

Det finns många olika typer av vinterdäck på marknaden: dubbdäck, dubbfria friktionsdäck, mellaneuropeiska och året runt-däck.

Dubbdäck har ett grovt däckmönster och små dubbar (metallpiggar) som sticker ut från däckets slitbana. Dubbarna ger däcket överlägset grepp på isiga och extremt hala vägar, men kan slita på vägbanan när det inte finns någon snö eller is. Dubbdäcken ger ingen fördel vid vått väglag.

Dubbfria däck, som också kallas för friktionsdäck, har ett speciellt sicksackformat spår i mönstret och en gummiblandning med högre friktion.

Det finns nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria däck. De nordiska dubbfria ger ett mycket bra grepp på både snö och barmark medan de mellaneuropeiska passar bättre om du kör i områden där det mest är barmark eller slask.

Året runt-däck eller allrounddäck, är däck som du kan ha på bilen oavsett vilken säsong det är. Tanken med året runt-däck är att du inte ska behöva byta till sommardäck på varma månader och sedan till vinterdäck när snön faller.

Året runt-däck har generellt sett betydligt sämre bromsegenskaper på både snö och is och är anpassade till ett mildare vinterklimat som mest har våta och torra vägar. Vi rekommenderar inte året runt-däck som vinterdäck i Sverige. Mer information finns i vår undersökning om året runt-däck från 2023, som du hittar via länken "Här får du hjälp att välja rätt vinterdäck" nedan.

Vilken däcktyp du ska välja beror på om du oftast kör i tätort eller på landsbygd, vilket väderförhållande som är vanligast under vintern och hur ofta du kör i vinterväglag.

Här får du hjälp att välja rätt vinterdäck

Får jag köra överallt med dubbdäck?

Du kan använda dubbdäck på de flesta vägar i Sverige under 1 oktober till 15 april. Men det finns några undantag och specifika regler för dubbdäcksanvändning som du bör känna till för att undvika problem eller böter.

  • Vissa städer och regioner kan ha lokala förbud: Vissa tätorter och regioner i Sverige har infört förbud mot dubbdäck på grund av buller- och miljöskäl. Kontrollera de lokala föreskrifterna i det område där du planerar att köra.
  • Förbud på vissa vägar: Det finns specifika vägar och broar där det är förbjudet att använda dubbdäck året runt. Planera din resa så att du är medveten om sådana restriktioner finns.

Kontrollera dina däck i samband med däckbyte

När det är dags för däckbyte har du en utmärkt möjlighet till att se över däckens skick. Se till att däcken har tillräckligt mönsterdjup och att de inte har några skador eller sprickor.

Du kan även byta plats på hjulen så att de slits jämt då drivhjulen slits fortare. Vinterdäck har ofta en bestämd rotationsriktning som visas med en pil. När du har bytt däck ska du också kontrollera att de har rätt lufttryck enligt fordonets specifikationer.

Kolla lufttrycket

Rätt lufttryck i dina vinter- och sommardäck är avgörande för ett bra väggrepp. Följ tillverkarens rekommendationer och justera lufttrycket vid däckbyten och temperaturförändringar.

När lufttrycket i däcket är rätt rullar hjulet lättare och bilen drar mindre bränsle eller elenergi. Väggreppet blir också bättre och ökar säkerheten på vägen. Korrekt lufttryck minskar slitage och förlänger däckens livslängd.

Tappade hjul orsakar omkring 900 trafikolyckor om året, helt i onödan. Att många byter däck samtidigt på kort tid ökar risken för missar. Stress är en bidragande faktor som ökar risken för att hjul lossnar. Även om inte varje tappat hjul leder till en trafikolycka, är risken stor. 

Det går att förebygga, och det allra viktigaste är att dra rengjorda och osmorda hjulbultar med momentnyckel samt att kontrollera bultarna. Kontrollera noga att hjulen sitter som de ska och att bultarna är rätt åtdragna fem till tio mil efter däckbytet.

Rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet

En undersökning som Svenska däcksäkerhetsrådet genomfört visade att sex av tio fordon fick skador när ett hjul lossnade. Fyra av tio fick mindre skador och två av tio behövde bärgas. 

Dessutom finns det en risk att andras bilar skadas, eller ännu värre, att andra människor skadas om du tappar kontrollen över bilen eller om hjulet far iväg och träffar någon.

Svenska däcksäkerhetsrådet är ett kunskaps- och erfarenhetsutbytande forum för frågor kring däck, trafiksäkerhet och andra hållbarhetsfrågor. Där finns representanter för däck- och fälgbranschen, fordonsbranschen, Trafikverket, Transportstyrelsen, Bilprovningen, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), försäkringsbranschen samt universitet och högskolor. Här deltar också Folksams trafikforskare Anders Ydenius.

Om du vill läsa hela rapporten om tappade hjul från Svenska däcksäkerhetsrådet hittar du den här:

Rapporten Wheel loss on Swedish Roads - Svenska däcksäkerhetsrådet

Vinterdäck

Det är lag på att du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Med vinterväglag menas när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Du får köra med dubbdäck 1 oktober - 15 april.

Ja, du måste ha vinterdäck på släpvagnen mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Om din bil har odubbade vinterdäck får den dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck. Har bilen dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck när det är snö, is eller frost på vägen.

Det beror på hur väglaget ser ut. Normalt sett är perioden för dubbdäck begränsad till 1 oktober - 15 april. Men du får också ha dubbdäck på bilen andra tider om det är is, snö, snömodd eller frost på vägarna. Om du kör med dubbdäck när det inte är tillåtet kan du få betala böter.

Sista dagen då du får köra med dubbdäck i Sverige är den 15 april. Om det är vinterväglag och snö, snömodd, is eller frost på vägarna får du även köra med dubbdäck annan tid. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag.

Du får inte blanda dubbdäck, dubbfria vinterdäck och sommardäck på bilen utan samtliga däck ska vara av samma typ.

En elbil har ett batteri som gör att den är tyngre än en bränslebil och tar längre tid att stanna. Därför behöver elbilen ha däck med bra kvalitet som tål större belastning, ökar din räckvidd och ger bra grepp på is och snö. Det spelar däremot ingen roll om du har dubbdäck eller friktionsdäck under vintern. Då väljer du typ av vinterdäck utifrån samma faktorer som en bil med förbränningsmotor, alltså de väder- och vägförhållandena som gäller där du oftast kör.

Sommardäck

Från och med den 1 april kan du byta från vinterdäck till sommardäck. Dubbdäck är tillåtet till den 15 april.

Sommardäckens livslängd beror på däckens kvalitet, hur du kör och hur du tar hand om dina däck. Generellt sett håller både sommar- och vinterdäcken mellan 20 000 och 50 000 kilometer. Med regelbunden inspektion och rätt underhåll förlänger du däckens livslängd.

Om det inte är is, snö, snömodd eller frost på vägarna får du köra med sommardäck även på vintern. Men är det vinterväglag måste du ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars.

Källor: Transportstyrelsen, Polismyndigheten


Publicerad: 21 november 2023

En bilförsäkring med högt betyg

Vår Bilförsäkring Stor har det du behöver för att vara trygg på vägen och får betyget 4,6 av 5 hos Konsumenternas försäkringsbyrå.

Våra bilförsäkringar

Folksam väljer nya bilar

I vår guide rekommenderar vi nya, säkra och bränslesnåla bilar på den svenska bilmarknaden 2022.

Säkra och bränslesnåla nybilar