
Anders Kullgren
Forskningschef på Folksam
Anders Kullgren är forskningschef på Folksam. Han har forskat om trafiksäkerhet sedan 1989, och insikterna från forskningen har haft stor inverkan på trafiksäkerheten både i Sverige och internationellt.
Huvuddelen av Anders Kullgrens forskning har fokuserat på att analysera verkliga trafikolyckor och de långvariga konsekvenserna av svåra skador, med målet att utveckla och förbättra trafiksäkerheten. Kullgrens forskning har bidragit till flera viktiga insikter och initiativ inom trafiksäkerhet. Exempel på studier är rapporten: Hur säker är bilen.
Uppmärksammad forskning om hastighetsöverträdelser
Anders forskning har bland annat belyst problemet med hastighetsöverträdelser bland yrkesförare. Insikterna från forskningen har fått stor medial uppmärksamhet. Dessutom har han studerat effekterna av den ökande populariteten av A-traktorer och mopedbilar och de förknippade riskerna bland unga förare.
Internationella utmärkelser
Anders arbete har inte bara varit inriktat på Sverige. Han har också mottagit två internationella utmärkelser; det prestigefyllda priset “U.S. Government Award for Safety Engineering Excellence” från det amerikanska transportdepartementet för sitt långvariga bidrag till trafiksäkerhet, samt “the Bertil Aldman Award” (IRCOBI conference 2008) för sina bidrag inom ämnet kollisionsbiomekanik.
Utöver sitt arbete på Folksam är Kullgren också adjungerad professor i trafiksäkerhet på Chalmers Tekniska Högskola och anknuten till Karolinska Institutet. Han har en doktorsexamen i medicinsk vetenskap från Monash University Accident Research Centre i Melbourne, Australien, där han även har varit postdoktor.
Mer än 200 publikationer
Totalt har Kullgren publicerat mer än 200 vetenskapliga publikationer. Kullgrens forskning och arbete har haft en betydande inverkan på trafiksäkerheten, både i Sverige och internationellt. Hans engagemang och hängivenhet till forskningen har bidragit till att förbättra säkerheten för trafikanter. Nedan hittar ni några av Anders Kullgrens alla artiklar genom åren.
Fakta om Anders Kullgren
Anställd i Folksam:
Sedan 1989.
Universitetsutbildning:
Civilingenjör, Flygteknik, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm, 1988.
Doktorstitel:
Doktor, med. vetenskap, Karolinska Institutet, Stockholm, 1998.
Forskningsområde:
Personskadeprevention i vägtrafikolyckor.
Avhandlingstitel:
Validity and Reliability of Vehicle Collision Data: Crash Pulse recorders for Impact Severity and Injury Risk Assessments in Real-Life Frontal Collisions.
Post doc:
“Post Doctoral Fellowship” vid Monash University Accident Research Centre, Melbourne, Australien, 1999-10-15 – 2000-04-14.
Docent:
Docent vid Institutionen för Tillämpad Mekanik, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg, 2002.
Professor:
Professor i Trafiksäkerhet vid Institutionen för Tillämpad Mekanik, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg, 2011.
Akademiska priser och utmärkelser:
• “Guldhunden” från Schweiziska företaget Cerberus som är ett internationellt säkerhetspris. Folksams forskningsavdelning fick 1995 priset med motiveringen: “Safety improving research regarding injury risks in road traffic accidents”.
• “Bertil Aldman Award - for outstanding contributions to the subject on impact biomechanics”, utdelat av International Research Council on the Biomechanics of Injury (IRCOBI), 2008.
Anders Kullgren i media
10 februari 2025
Folksam fick högsta betyg i nytt trafiksäkerhetsindex
Folksam har som första företag i Sverige granskats inom trafiksäkerhet enligt motoroganisationen FIAs Road Safety Index. Granskningen handlade om vilka krav vi ställer på våra egna transporter, och vi fick högsta betyg.
Pressmeddelande - Folksam fick högsta betyg i nytt trafiksäkerhetsindex (nyhetsrum.folksam.se)
15 juni 2023
Folksams undersökning visar att bältesanvändning i buss minskar
Folksams nya observationsstudie visar att bältesanvändningen i bussar har minskat från 30% till 18% sedan 2011. Studien omfattade 2274 observationer på 142 bussturer i fem regioner.
Pressmeddelande - bältesanvändning i buss minskar (nyhetsrum.folksam.se)
18 augusti 2022
8 av 10 bussar kör för fort utanför skolor
Folksams undersökning visar att 80% av bussarna kör för fort utanför skolor, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser. Studien omfattade över 5000 fordons hastigheter i Storstockholm och Uppsala.
Pressmeddelande - 8 av 10 bussar kör för fort utanför skolor (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Larmet: Åtta av tio bussar kör för fort utanför skolor (tv4.se)
22 juli 2022
78 procent av yrkeschaufförer kör för fort - sätter tempot för övriga trafikanter
Folksams studie visar att 78% av yrkeschaufförerna kör för fort, vilket påverkar hastigheten för andra trafikanter. Studien omfattade över 3000 observationer i olika delar av Sverige.
Pressmeddelande - 78 procent av yrkeschaufförer kör för fort (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Nytt larm: 9 av 10 taxichaufförer kör för fort (mestmotor.se)
Nära 8 av 10 yrkeschaufförer kör för fort på 30- och 50-väg (tv4.se)
5 oktober 2021
Flera Volvo-modeller bland de säkraste bilarna 2021
Folksams rapport visar att flera Volvo-modeller är bland de säkraste bilarna 2021. Rapporten betonar skillnaden i säkerhet mellan olika bilmodeller och hur säkerheten har förbättrats över tid.
Pressmeddelande - säkraste bilarna 2021 (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Här är de säkraste bilmodellerna – Volvo i topp (vibilagare.se)
Volvo V90 får pris som säkraste familjebilen (teknikensvarld.se)
Här är de säkraste – och farligaste – bilarna (aftonbladet.se)
Här är de säkraste – och farligaste – bilarna (tn.se)
Volvo S80/V70 krocksäkrast i Folksams senaste rapport (sakochliv.se)
Risken att dö tio gånger högre – här är säkraste och farligaste bilarna (di.se)
31 augusti 2021
8 av 10 yrkeschaufförer kör för fort utanför skolor
Folksams undersökning visar att 79% av yrkeschaufförerna kör för fort utanför skolor, en ökning från 64% året innan. Studien omfattade över 5300 fordons hastigheter i Storstockholm och Uppsala.
Pressmeddelande - 8 av 10 yrkeschaufförer kör för fort utanför skolor (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Nio av tio tunga fordon för snabba vid skolor (svd.se)
8 av 10 yrkeschaufförer kör för fort utanför skolor (svt.se)
29 mars 2021
Folksam del av kraftsamling för ökat engagemang i trafiksäkerhetsfrågor
Folksam är en del av initiativet Zhero, som Trafikverket driver för att öka trafiksäkerheten. Målet är att nå Nollvisionen genom att engagera både organisationer och privatpersoner i trafiksäkerhetsfrågor.
Pressmeddelande - kraftsamling för ökat engagemang i trafiksäkerhetsfrågor (nyhetsrum.folksam.se)
2 februari 2021
Hundratals liv räddade med bältespåminnare
Folksams studie visar att bältespåminnare har räddat nära 300 liv på svenska vägar sedan de introducerades. Användningen av bilbälte har ökat markant, särskilt i bilar med denna säkerhetsfunktion.
Pressmeddelande - hundratals liv räddade med bältespåminnare (nyhetsrum.folksam.se)
4 december 2020
Äldre löper högre risk att skadas i nyare bilar
Folksams analys visar att äldre personer löper högre risk att skadas i nyare bilar jämfört med yngre. Studien omfattade 177 234 olyckor mellan 1994 och 2019 och visar att bilars säkerhet har förbättrats, men inte lika mycket för äldre.
Pressmeddelande - äldre löper högre risk att skadas i nyare bilar (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Forskning: Nya bilar är farligare för äldre (vibilagare.se)
21 augusti 2020
8 av 10 tunga fordon kör för fort utanför skolor
Folksams undersökning visar att 80% av tunga fordon kör för fort utanför skolor, vilket ökar risken för allvarliga olyckor. Studien omfattade över 5300 fordons hastigheter i Storstockholm och Uppsala.
Pressmeddelande - 8 av 10 tunga fordon kör för fort utanför skolor (nyhetsrum.folksam.se)
21 juni 2020
Fortsatt många fortkörningar bland yrkesförare
Folksams undersökning visar att fortkörning bland yrkesförare är fortsatt vanligt, med 78% av yrkesförarna som kör för fort. Studien omfattade över 3000 observationer i olika delar av Sverige.
Pressmeddelande - fortsatt många fortkörningar bland yrkesförare (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Fler yrkesförare kör för fort – taxi är värst (nsk.se)
16 augusti 2019
Fler och grövre fortkörningar bland yrkesförare
Folksams undersökning visar att antalet fortkörningar bland yrkesförare har ökat, och att överträdelserna blir allt grövre. Studien omfattade över 4000 observationer i olika delar av Sverige.
Pressmeddelande - fler och grövre fortkörningar bland yrkesförare (nyhetsrum.folksam.se)
17 juni 2019
Barnsäkerheten eftersatt i husbilar
Folksams undersökning visar att barnsäkerheten i husbilar är eftersatt. Trafikverkets krocktester avslöjar att många husbilar inte erbjuder tillräckligt skydd för barn, vilket ökar risken för allvarliga skador vid olyckor.
Pressmeddelande - barnsäkerheten eftersatt i husbilar (nyhetsrum.folksam.se)
5 september 2018
9 av 10 dödsolyckor med cyklister går att förebygga
Folksams studie visar att 93% av dödsolyckorna med cyklister kan förebyggas med känd teknik. Studien omfattade alla dödsolyckor med cyklister mellan 2006 och 2017 och betonar behovet av åtgärder som separata gång- och cykelbanor.
Pressmeddelande - 9 av 10 dödsolyckor med cyklister går att förebygga (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Nästan alla olyckor med cykel kan undvikas (aftonbladet.se)
22 juni 2018
Unga ofta obältade i bil
Folksams studie visar att bältesanvändningen hos ungdomar mellan 12-18 år är betydligt lägre vid bilolyckor än hos äldre personer. Lägst användning har pojkar mellan 15-16 år och passagerare i baksätet.
Pressmeddelande - unga ofta obältade i bil (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Nästan alla olyckor med cykel kan undvikas (sverigesradio.se)
18 juni 2018
Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor
Folksam deltar i ett projekt för att utveckla virtuella kvinnliga krockdockor, vilket ska förbättra säkerheten för kvinnor i trafiken. Projektet syftar till att skapa mer realistiska krocktester som tar hänsyn till kvinnors anatomi.
Pressmeddelande - virtuella kvinnliga krockdockor (nyhetsrum.folksam.se)
3 september 2017
Ny rapport: över hälften av yrkestrafiken kör för fort
Folksams rapport visar att över 50% av yrkeschaufförerna kör för fort, vilket ökar risken för olyckor. Studien omfattade över 4000 observationer i olika delar av Sverige och betonar behovet av striktare hastighetskontroller.
Pressmeddelande - över hälften av yrkestrafiken kör för fort (nyhetsrum.folksam.se)
12 september 2017
Hur säker är bilen 2017
I Hur säker är bilen från Folksam visas att bilarna fortsätter att öka. Nya effektiva säkerhetssystem har en stor effekt. Och återigen levererar Volvo med de säkraste bilarna.
Inslag i media
Sveriges säkraste bil med marginal – Volvo XC90 (teknikensvarld.se) Här är de säkraste bilarna (sverigesradio.se)
29 april 2017
Merparten av dödsolyckor med cyklister och fotgängare skulle kunna förebyggas
Folksams studie visar att 97% av dödsolyckorna med cyklister och fotgängare på svenska landsvägar hade kunnat förebyggas med rätt åtgärder. Studien betonar behovet av förbättrade säkerhetsåtgärder för att minska antalet olyckor.
Pressmeddelande - dödsolyckor med cyklister och fotgängare (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Dödsolyckor med cyklister kan undvikas (gp.se)
8 september 2015
Storslam för Volvo i Folksams rankning av säkra bilar
Volvo tar hem segern i Folksams nya rankning av säkra bilar. Volvos modeller V70, S80, S60, V60 och XC60 från 2007 och framåt får högst betyg, med en säkerhetsnivå som är drygt 50% högre än genomsnittsbilen.
Pressmeddelande - storslam för Volvo i Folksams rankning av säkra bilar (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Lista: Här är de tio mest osäkra bilarna (aftonbladet.se)
Autobroms viktig för bilsäkerheten (svt.se)
Lista: Säkraste bilarna just nu (aftonbladet.se)
27 juni 2014
BMW – de risktagande bilförarnas favorit
Folksams studie visar att BMW-förare är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med Toyota-förare. Studien baseras på 56 000 polisrapporterade olyckor i Sverige sedan 2003 och tar hänsyn till bilens säkerhetsutrustning.
Pressmeddelande - BMW – de risktagande bilförarnas favorit (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
BMW-förare är farligast (svd.se)
16 november 2013
Ny forskningsstudie: Whiplashskydd i bilar mer effektiva för män än kvinnor
Folksams studie visar att whiplashskydd i bilar är mer effektiva för män än för kvinnor. Studien avslöjar att whiplashskyddet i var femte bil har låg eller ingen skyddande effekt för kvinnor, medan samma skydd fungerar väl för män.
Pressmeddelande - whiplashskydd i bilar mer effektiva för män (nyhetsrum.folksam.se)
19 september 2013
Folksam utser säkraste familjebilen för din plånbok
Folksams rapport rankar de säkraste familjebilarna som också är prisvärda. Rapporten betonar vikten av att välja en bil som inte bara är säker utan också ekonomiskt överkomlig för familjer.
Pressmeddelande - säkraste familjebilen för din plånbok (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Här är säkraste bilarna för familjen (vibilagare.se)
30 mars 2013
Autobroms krångligt att välja för bilköparna
Folksams undersökning visar att många bilköpare har svårt att välja rätt autobromssystem. Studien betonar vikten av att förstå skillnaderna mellan olika system för att göra ett informerat val som ökar säkerheten.
Pressmeddelande - autobroms krångligt att välja för bilköparna (nyhetsrum.folksam.se)
Inslag i media
Autobroms mer effektivt än väntat (vibilagare.se)
8 mars 2013
Nya siffror från Folksam: Män sitter oftast bakom ratten, men kvinnor kör säkrare
Folksams undersökning visar att män oftast kör när familjen åker bil, trots att kvinnor kör säkrare och är inblandade i färre olyckor per körd kilometer. Studien baseras på en Sifo-undersökning med 4200 deltagare.
Pressmeddelande - män sitter oftast bakom ratten, men kvinnor kör säkrare (nyhetsrum.folksam.se)
Vetenskapliga publikationer
Följande vetenskapliga artiklar har Anders Kullgren tagit fram, eller medverkat i under hans långa karriär. Du hittar fullständiga publikationer på Chalmers och Karolinska institutet.
Anders Kullgrens artiklar och publikationer på Chalmers
Anders Kullgrens artiklar och publikationer på Karolinska institutet
2024
Artikel: The safety effect of increased pedestrian protection, autonomous emergency braking for pedestrians and bicyclists on passenger cars, and speed management (research.chalmers.se)
Författare: Maria C. Rizzi, Khabat Amin, Johan Strandroth et al
Publikation: Traffic Safety Research. Vol. 6.
Artikel: Descriptive Statistics on Crashes of E-Scooters with Passenger Cars in Sweden (research.chalmers.se)
Författare: Helena Stigson, Anders Kullgren, Nils Lübbe
Publikation: Conference proceedings International Research Council on the Biomechanics of Injury, IRCOBI. Vol. Part 202371, p. 934-935.
2023
Artikel: PROPOSED SPEED LIMITS FOR THE 2030 MOTOR VEHICLE (research.chalmers.se)
Författare: Matteo Rizzi, Ola Boström, Rikard Fredriksson et al
Publikation: 27th ESV Conference Proceedings.
Artikel: How to reduce pedestrian fatalities: a case-by-case study to evaluate the potential of vehicle and road infrastructure interventions (research.chalmers.se)
Författare: H. Stigson, Maria Klingegård, Anders Kullgren
Publikation: Traffic Safety Research. Vol. 5 (Special issue).
Artikel: Effects on crash risk of automatic emergency braking systems for pedestrians and bicyclists (research.chalmers.se)
Författare: Anders Kullgren, Khabat Amin, Claes Tingvall
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 24, p. S111-S115.
Artikel: Gravidas Bältesanvändning: Kartläggning & Testning av Komfortprodukter (research.chalmers.se)
Författare: Anna K Carlsson, Anders Kullgren
Publikation: Rapport - Stiftelsen Chalmers Industriteknik.
Artikel: Fatalities in value chains—an attempt to classify road traffic crashes in accordance with the United Nations General Assembly resolution 74/299 (research.chalmers.se)
Författare: Anders Kullgren, H. Stigson, Matteo Rizzi et al
Publikation: Traffic Safety Research. Vol. 5 (Special issue).
2022
Artikel: Rural road design according to the safe system approach (research.chalmers.se)
Författare: Helena Stigson, Anders Kullgren, Lars Erik Andersson
Publikation: The Vision Zero Handbook: Theory, Technology and Management for a Zero Casualty Policy, p. 947-970.
2020
Artikel: Health status and quality of life among road users with permanent medical impairment several years after the crash (research.chalmers.se)
Författare: Helena Stigson, Maria Bostrom, Anders Kullgren
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 21 (S1), p. S43-S48.
Artikel: The potential of different countermeasures to prevent injuries with high risk of health loss among bicyclists in Sweden (research.chalmers.se)
Författare: Maria C. Rizzi, Matteo Rizzi, Anders Kullgren et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 21 (3), p. 215-221.
2019
Artikel: The potential of vehicle and road infrastructure interventions in fatal bicyclist accidents on Swedish roads—What can in-depth studies tell us? (research.chalmers.se)
Författare: Anders Kullgren, H. Stigson, Anders Ydenius et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 20 (sup1), p. S7-S12.
Artikel: Letter to the editor (research.chalmers.se)
Författare: Gunter P. Siegmund, John R. Brault, Mats Svensson et al
Publikation: Spine. Vol. 44 (2), p. E133-E133.
2017
Artikel: Real World Adjustments of Driver Seat and Head Restraint in Saab 9-3 Vehicles (research.chalmers.se)
Författare: Anna K Carlsson, Linda Pipkorn, Anders Kullgren et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 18 (4), p. 398-405.
Artikel: Consumer testing of bicycle helmets (research.chalmers.se)
Författare: H. Stigson, Matteo Rizzi, Anders Ydenius et al
Publikation: Conference proceedings International Research Council on the Biomechanics of Injury, IRCOBI. Vol. 2017-September, p. 173-181.
Artikel: Average-sized male and female rear-impact dummy models in simulations of real world cases addressing sensitivity in Whiplash associated disorder assessment (research.chalmers.se)
Författare: Fusako Sato Sakayachi, Kristian Holmqvist, Astrid Linder et al
Publikation: Conference proceedings International Research Council on the Biomechanics of Injury, IRCOBI. Vol. 2017-September, p. 623-641.
2016
Artikel: The combined benefits of motorcycle antilock braking systems (ABS) in preventing crashes and reducing crash severity (research.chalmers.se)
Författare: Matteo Rizzi, Anders Kullgren, Claes Tingvall
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 17 (3), p. 297-303.
Artikel: Difference in Female and Male Whiplash Injury Risk – Indications from Seat Testing and From Fluid Dynamics Modelling of Nerve Injury Mechanisms (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Mats Svensson, Anna K Carlsson, Anders Kullgren et al
Publikation: Proceeding of the 13th International Forum of Automotive Traffic Safety (INFATS), Hangzhou, China, November 24-26, p. 473-476.
Artikel: The impact of facility relocation on patients' perceptions of ward atmosphere and quality of received forensic psychiatric care (research.chalmers.se)
Författare: Eirini Alexiou, Alessio Degl'Innocenti, Anders Kullgren et al
Publikation: Journal of Forensic and Legal Medicine. Vol. 42, p. 1-7.
2015
Artikel: Assessment of Integrated Pedestrian Protection Systems with Forward Collision Warning and Automated Emergency Braking (research.chalmers.se)
Författare: Nils Lübbe, Anders Kullgren
Publikation: 2015 IRCOBI Conference Proceedings - International Research Council on the Biomechanics of Injury, p. 385-397.
Artikel: Risk of Permanent Medical Impairment (Rpmi) in Car Crashes Correlated to Age And Genders (research.chalmers.se)
Författare: M Gustafsson, H. Stigson, M. Krafft et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 16 (4), p. 353-361.
Artikel: Differences in Long-Term Medical Consequences Depending on Impact Direction Involving Passenger Cars (research.chalmers.se)
Författare: Helena Stigson, M. Gustafsson, C. Sunnevang et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 16, p. S133-S139.
Artikel: Aiming for an Average Female Virtual Human Body Model for Seat Performance Assessment in Rear-End Impacts (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Karin Brolin, Jonas Östh, Fusako Sato Sakayachi et al
Publikation: The 24th ESV Conference Proceedings.
Artikel: Effectiveness of Motorcycle Antilock Braking Systems (ABS) in Reducing Crashes, the First Cross-National Study (research.chalmers.se)
Författare: Matteo Rizzi, Johan Strandroth, Anders Kullgren et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 16 (2), p. 177-183.
2014
Artikel: A One Year Pay-as-You-Speed Trial With Economic Incentives for Not Speeding (research.chalmers.se)
Författare: H. Stigson, J. Hagberg, Anders Kullgren et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 15 (6), p. 612-618.
Artikel: Correlation between Euro NCAP Pedestrian Test Results and Injury Severity in Injury Crashes with Pedestrians and Bicyclists in Sweden (research.chalmers.se)
Författare: Johan Strandroth, Simon Sternlund, Anders Lie et al
Publikation: SAE Technical Papers. Vol. 2014-November (November).
Artikel: Anthropometric Specifications, Development, and Evaluation of EvaRID-A 50th Percentile Female Rear Impact Finite Element Dummy Model (research.chalmers.se)
Författare: Anna K Carlsson, Fred Chang, Paul Lemmen et al
Publikation: Traffic Injury Prevention. Vol. 15 (8), p. 855-865.
Artikel: Injury crash reduction of low-speed Autonomous Emergency Braking (AEB) on passenger cars (research.chalmers.se)
Författare: Matteo Rizzi, Anders Kullgren, Claes Tingvall
Publikation: International Research Council on the Biomechanics of Injury Conference, IRCOBI 2014; Berlin; Germany; 10 September 2014 through 12 September 2014, p. 656-665.
2013
Artikel: Evaluation of Seat Performance Criteria for Rear‐End Impact Testing BioRID II and Insurance Data (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Johan Davidsson, Anders Kullgren
Publikation: IRCOBI Conference (IRC-13-15), p. 63-76.
Artikel: Evaluation of Seat Performance Criteria for Future Rear-end Impact Testing (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Johan Davidsson, Anders Kullgren
Publikation: Rapport.
Artikel: The consequences of adopting a MAIS 3 injury target for road safety in the EU: A comparison with targets based on fatalities and long-term consequences (research.chalmers.se)
Författare: Claes Tingvall, J. Ifver, M. Krafft et al
Publikation: International Research Council on the Biomechanics of Injury Conference, IRCOBI 2013, p. 1-11.
Artikel: The consequences of adopting a MAIS 3 injury target for road safety in the EU: A comparison with targets based on fatalities and long-term consequences (research.chalmers.se)
Författare: Claes Tingvall, J. Ifver, M. Krafft et al
Publikation: International Research Council on the Biomechanics of Injury Conference, IRCOBI 2013, p. 1-11.
Artikel: Development of whiplash associated disorders for male and female car occupants in cars launched since the 80s in different impact directions (research.chalmers.se)
Författare: Anders Kullgren, H. Stigson, M. Krafft
Publikation: International Research Council on the Biomechanics of Injury Conference, IRCOBI 2013, p. 51-62.
2012
Artikel: Head-on collisions between passenger cars and heavy goods vehicles: Injury risk functions and benefits of autonomous emergency braking (research.chalmers.se)
Författare: Johan Strandroth, Matteo Rizzi, Anders Kullgren et al
Publikation: 2012 IRCOBI Conference Proceedings - International Research Council on the Biomechanics of Injury, Dublin; 12 September 2012 through 14 September 2012, p. 342-351.
Artikel: A New Method to Evaluate Future Impact of Vehicle Safety Technology in Sweden (research.chalmers.se)
Författare: Johan Strandroth, Simon Sternlund, Claes Tingvall et al
Publikation: SAE Technical Papers. Vol. 2012-October (October).
Artikel: Injury risk functions in frontal impacts using data from crash pulse recorders (research.chalmers.se)
Författare: H. Stigson, Anders Kullgren, E. Rosén
Publikation: Annals of Advances in Automotive Medicine; 56th Annual Scientific Conference of the Association for the Advancement of Automotive Medicine; Seattle, WA; United States; 14 October 2012 through 17 October 2012. Vol. 56, p. 267-276.
Artikel: EvaRID ‐ A 50th Percentile Female Rear Impact Finite Element Dummy Model (research.chalmers.se)
Författare: Anna K Carlsson, Fred Chang, Paul Lemmen et al
Publikation: Proceedings: IRCOBI Conference; September 12-14; Trinity College, Dublin, Ireland.
Artikel: A new method to evaluate future impact of vehicle safety technology in Sweden. (research.chalmers.se)
Författare: Johan Strandroth, Simon Sternlund, Claes Tingvall et al
Publikation: Stapp car crash journal. Vol. 56, p. 497-509.
2011
Artikel: EvaRID - Anthropometric and Biomechanical Specification of a Finite Element Dummy Model of an Average Female for Rear Impact Testing (research.chalmers.se)
Författare: Astrid Linder, Mats Svensson, Anna K Carlsson et al
Publikation: The 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV) Washington, D.C., June 13-16, 2011, p. 1-14.
Artikel: Evaluation of Seat Performance Criteria for Rear-End Impact Testing (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Johan Davidsson, Anders Kullgren
Publikation: 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, Washington DC, Gaylord National Conference Convention Centre, June 13 – 16, 2011. Vol. 22 (Paper Number 11-0373), p. 14-.
Artikel: Development of Whiplash associated Disorders for adult and child occupants in cars launched since the 1980s in different impact directions (research.chalmers.se)
Författare: B. Jonsson, M. Krafft, Anders Kullgren
Publikation: 2011 IRCOBI Conference Proceedings - International Research Council on the Biomechanics of Injury (;Krakow; 14 -16 September 2011), p. 62-72.
2002
Artikel: Final report EEVC European Enhanced Vehicle-safety Committee Ad-Hoc Group on Whiplash Injuries and EEVC WG12 Advanced Anthropometric Adult Crash Dummies (publications.lib.chalmers.se)
Författare: Mats Svensson, François Bermond, Tjark Kreuzinger et al
Publikation: Rapport.
2001
Artikel: Acceleration pulses and crash severity in low velocity rear impacts—real world data and barrier tests (research.chalmers.se)
Författare: Astrid Linder, Matthew Avery, Maria Krafft et al
Publikation: ESV Conference. Amsterdam, The Netherlands.
Tester och artiklar på folksam.se
Dessa artiklar och guider har publicerats av vår expert Anders Kullgren på folksam.se. Här hittar du insikter från trafiksäkerhetsforskning, resultat från tester och råd om att förebygga skador i trafiken.
Test av säkerhet i bilar
Folksam testar bilar och guidar för att du ska kunna välja en säker bil. Ta del av Folksams trafikforskares rekommendationer när du ska köpa bil.
Folksam guidar: Säkraste familjebilarna
Folksams rapport: Hur säker är bilen?
Forskning om trafiksäkerhet
Samling av praktiska råd för säkerhet i trafiken. Här kan du ta del av råd och rekommendationer om trafiksäkerhet.
Kontaktinformation
Har du frågor eller vill veta mer om Anders forskning? Du kan nå honom via dessa kanaler:
E-post: anders.kullgren@folksam.se
Telefon: 070 831 68 35
LinkedIn: linkedin.com/in/anders-kullgren
Folksams experter
På Folksam har vi flera experter som arbetar med att skapa trygghet för våra kunder genom forskning, analyser och rådgivning. Här kan du läsa mer om våra experter och deras arbete inom forskning, sparande och försäkring.
Trafikforskare
Våra trafikforskare arbetar med att förbättra trafiksäkerheten genom banbrytande forskning och analyser. De har en gedigen expertis inom olycksanalys, trafiksäkerhet och skadeförebyggande arbete.
Anders Kullgren, forskningschef
Anders Ydenius, senior trafiksäkerhetsforskare
Helena Stigson, forskningsansvarig
Maria Klingegård, trafiksäkerhetsforskare
Sparande
Inom sparande arbetar våra experter med att analysera och utveckla lösningar för trygghet och stabilitet i din privatekonomi.
Håkan Svärdman, försäkringsexpert inom pension
Försäkring
Våra försäkringsexperter har lång erfarenhet av skadeförebyggande arbete och hjälper dig att förstå hur du kan skydda dig och din egendom bättre.