Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI)
Bakgrund
Din pensionsutbetalning från Folksam består av två (eller flera) delar. En del av din pension betalar Folksam ut som administratör på uppdrag av din tidigare arbetsgivare. En del av pensionen betalas ut av Folksam som försäkringsbolag. Uppdelningen beror på hur din tidigare arbetsgivare valt att finansiera ålderspensionen. Alltså, om Folksam inte skött administrationen skulle du fått två utbetalningar – en direkt från din tidigare arbetsgivare och en från Folksam.
Denna administration har Folksam (och andra försäkringsbolag) skött i många år men enligt en ny lag från 2019 måste skatten för denna typ av ersättning rapporteras månadsvis och på individnivå till Skatteverket. Nytt är också att rapporteringen måste ske i den tidigare arbetsgivarens namn, inte administratörens. Detta kallas arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI.
Konsekvensen blir att vi måste informera dig som betalningsmottagare om vilket skatteavdrag som rapporterats för dig och i vilken arbetsgivares namn. Denna information kommer du att få i ditt pensionsmeddelande som en bilaga och ersätter delar av din årliga kontrolluppgift. Observera att detta endast gäller den del av din pension som Folksam betalar ut som administratör. För resterande del kommer du fortfarande att få en årlig kontrolluppgift.
Pensionsmeddelandet tillsammans med uppgifterna som redovisas i kontrolluppgiften utgör din samlade årsinkomst som ska tas upp i inkomstdeklarationen. Det är därför viktigt att du sparar samtliga pensionsmeddelanden du får under året.
Denna administration har Folksam (och andra försäkringsbolag) skött i många år men enligt en ny lag från 2019 måste skatten för denna typ av ersättning rapporteras månadsvis och på individnivå till Skatteverket. Nytt är också att rapporteringen måste ske i den tidigare arbetsgivarens namn, inte administratörens. Detta kallas arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI.
Konsekvensen blir att vi måste informera dig som betalningsmottagare om vilket skatteavdrag som rapporterats för dig och i vilken arbetsgivares namn. Denna information kommer du att få i ditt pensionsmeddelande som en bilaga och ersätter delar av din årliga kontrolluppgift. Observera att detta endast gäller den del av din pension som Folksam betalar ut som administratör. För resterande del kommer du fortfarande att få en årlig kontrolluppgift.
Pensionsmeddelandet tillsammans med uppgifterna som redovisas i kontrolluppgiften utgör din samlade årsinkomst som ska tas upp i inkomstdeklarationen. Det är därför viktigt att du sparar samtliga pensionsmeddelanden du får under året.