Vårt hållbarhetsarbete

Våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld

I över 100 år har Folksamgruppen skapat trygghet för kunderna. Genom vår storlek och verksamhet har vi möjlighet att vara en positiv kraft för både kunder och samhälle. Därför har vi som ambition att vara ledande inom hållbarhet.

Färdplan hållbarhet 2030

Folksams färdplan för hållbarhet 2030 är vårt inriktningsdokument för hållbarhet och är en del av vår affärsstrategi. Färdplanen sammanfattar våra ambitioner och långsiktiga mål för hållbarhet och bygger på vår väsentlighetsanalys. Den är indelad i tre områden: ökad trygghet och inkludering, aktivt klimatarbete och effektiv resursanvändning. Att skapa trygghet för fler och ett aktivt klimatarbete är de områden där Folksam har störst möjlighet till påverkan och där den största finansiella risken finns. De är därför också högst prioriterat i vårt hållbarhetsarbete.
En man hjälper en liten flicka att borsta tänderna

Ökad trygghet och inkludering

Vi jobbar för att inkludera fler i ekonomisk trygghet. Att erbjuda bra villkor till så många som möjligt är en av Folksams viktigaste uppgifter.

Skog med höga smala trädstammar där marken är täckt med grön mossa

Aktivt klimatarbete

Vi ska reducera klimatavtrycket i hela vår värdekedja, stödja omställningen mot ett lågfossilt samhälle samt hjälpa kunderna och samhället med klimatanpassning.

En kvinna slipar på ovansidan av ett litet bord

Effektiv resursanvändning

Att jobba för en effektiv resursanvändning är viktigt ur klimatsynpunkt för att skydda miljön och den biologiska mångfalden, men har också affärsmässiga fördelar.