För dig som drabbats av översvämning

Bor du i eller nära ett område som drabbats? Vi på Folksam finns här för dig.

Skyfall med efterföljande översvämningar har drabbat många av våra kunder. Mängden skador gör att det är svårt att komma fram till oss för att anmäla skador via telefon och vi ber dig bara ringa oss om din skada är akut. Om din skada inte är akut kan du anmäla här på webben. Vi återkommer till dig så snart vi kan.

För att få så effektiv hjälp som möjligt, kolla upp det här innan du ringer oss.

Tänk på det här just nu

  • Begränsa skadorna
    Försök rädda det som inte skadats än. Du kan ösa eller torka bort synligt vatten eller ställa in en avfuktare.
  • Dokumentera skadorna
    Har ditt hem eller dina saker skadats? Ta bilder på skadorna.
  • Samla info om det som skadats
    Har du till exempel värderingsbevis eller kvitto för det som skadats?
  • Tips vid översvämning
    Om olyckan redan varit framme.

Vi ersätter: skada på lös egendom inomhus orsakad av att vatten till följd av skyfall (minst 1 millimeter/minut eller 50 millimeter/dygn), snösmältning, stigande sjö/vattendrag strömmar direkt in i en byggnad från markytan genom ventil, fönster eller dörröppning eller inomhus tränger upp ur avloppsledning.

Vi ersätter inte: skada på lös egendom i båthus, sjöbod, badhytt, tält eller inglasad byggnad, till exempel växthus.

Du kan läsa mer om ersättning i försäkringsvillkoret som du hittar på Mina sidor.

Se ditt försäkringsvillkor på Mina sidor

Som fastighetsägare ska du, i den mån det är möjligt, begränsa skadorna. Du kan till exempel ösa ur eller torka bort vatten. Om det redan uppstått skador är det viktigt att dokumentera genom att ta bilder.

På grund av att många har drabbats kan det ta flera dagar innan du hör från oss eller någon av våra partners. Vi jobbar dock så fort vi kan med skadehanteringen och ber om ditt tålamod.

I din hemförsäkring hos Folksam ingår ett skydd ifall din försäkrade bostad blir obrukbar. Skyddet innebär att vi ersätter de ökade kostnader du får när du behöver ha dubbla bostäder. Vid större händelser med många drabbade saknar vi möjlighet att hjälpa dig hitta och boka boende, så börja därför höra av dig till släkt, vänner och bekanta. När du hittat en plats att bo tillfälligt, hör av dig till oss så ersätter vi de ökade kostnaderna.

Saker som är totalskadade är okej att kassera redan innan du kontaktar oss. Viktigt är dock att du dokumenterar noga genom att ta bilder på de skadade sakerna. Om du slänger nyare eller dyrare saker där du saknar kvitton eller andra inköpsunderlag, ta flera bilder från olika vinklar. Det gör det enklare för våra skadereglerare att verifiera saker som märke och modell.

Vissa saker går att rädda även om det legat i regnvatten. Tyvärr är det ofta dyrt, så därför kan det vara bra att utgå från att något som är värt mindre än 5000 kronor inte är värt att sanera.

Bor du i hyresrätt bekostas detta av din hyresvärd. Bor du i villa eller bostadsrätt ersätter vi bortforsling med en summa per arbetad timme. Vid större händelser med många drabbade kan vi som försäkringsbolag ha begränsade möjligheter att hjälpa till med att boka bortforslingen, men ersätter i så fall i efterhand.